Plattformstänk i vinnande uppsats

Åse
Karlén
DELA
Prisutdelning i Nytt & Nyttigt 2015–2016. Från vänster till höger: Rickard Åberg, statssekreterare Niklas Johansson, Frida Foreby, Majken Tammisto, Linnea Carlsson, Erik Leijon, Caroline Johansson, Joanda Svenheden, Sara Frykman, Frida Magnusdotter Ivarsson och Magnus Aronsson, vd Esbri. Foto: Ola Jacobsen.

Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 1, 2017:

Utmaningar i ett digitalt ekosystem, startups i nätverk, byggandet av socialt kapital och kunders kunskap. Det är teman som framträder i de fyra uppsatser som hamnade på prispallen i uppsatstävlingen Nytt & Nyttigt.

Hela 78 bidrag, skrivna under läsåret 2015–2016, kom in till Esbris och Vinnovas uppsatstävling Nytt & Nyttigt. Huvuddelen av landets universitet och högskolor fanns representerade, och 26 januari avslöjades vinnarna på Vinnovas Innovationsdag i Stockholm. Priserna består av resestipendier om sammanlagt 70 000 kronor.

Första pris gick till uppsatsen Platform Thinking – Strategic principles for orchestrating innovation ecosystems in the digital economy, skriven av Erik Leijon och Joanda Svenheden, institutionen för tillämpad IT vid Göteborgs universitet.

I sin motivering skrev juryn bland annat att Leijon och Svenheden ”adresserar ett relevant och aktuellt ämne, nämligen hur man agerar i ett framväxande digitalt innovationsekosystem. Författarna föreslår ’Platform Thinking’ som ett sätt att tänka strategiskt. De resonerar på ett konstruktivt sätt om de utmaningar som etablerade industribolag står inför när spelreglerna på marknaden förändras radikalt”.

Andra pris gick till uppsatsen Exploration and exploitation activities in start-ups: The role of network participation. Den är skriven av Frida Foreby, Majken Tammisto och Rickard Åberg, företagsekonomiska institutionen vid Lunds universitet. Uppsatsen handlar om hur små nystartade företag hanterar dilemmat mellan att söka nya möjligheter (exploration) och satsa på den affärsmöjlighet som finns inom räckhåll (exploitation).

Två uppsatser delar på tredjeplatsen. Den ena är Up for dinner with strangers? A case study of AirDine focusing on the consumer’s creation of social capital in the sharing economy, skriven av Frida Magnusdotter Ivarsson och Sara Frykman vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Den andra har titeln How to measure Return on Investment on Voice of the Customer – A case study at the Assa Abloy Group och är skriven av Linnea Carlsson och Caroline Johansson, KTH.

Utöver detta delade juryn ut hedersomnämnanden till fyra uppsatser, skrivna vid Mälardalens högskola, Göteborgs universitet och Chalmers.

– Syftet med Nytt & Nyttigt är att öka kunskapen om innovation, nyttiggörande och kommersialisering, och uppmuntra studenter att skriva uppsatser inom detta tema, säger Helene Thorgrimsson, projektledare för Nytt & Nyttigt på Esbri.

– I år var det Göteborgs universitet, Lunds universitet och KTH som hamnade i topp, men vi fick in otroligt många bra bidrag. Det är glädjande att se att intresset för innovationsfrågor är så stort på landets lärosäten.

Mer info om Nytt & Nyttigt, sammanfattningar av de vinnande uppsatserna, pressbilder, video och juryns motiveringar finns på www.innovationsuppsats.se———–

1930

DELA