Offentlig upphandling driver innovation

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2014:

Offentlig upphandling är en drivkraft för innovation, och ett av de mest utvecklingsbara och kraftfulla innovationspolitiska instrumenten i Sverige. Den årliga offentliga upphandlingen i Sverige utgör uppskattningsvis 16-22 procent av BNP. En ökad innovationsrelaterad upphandling kan ge betydande ekonomiska effekter och utveckla den svenska välfärden. Det visar Circleprofessorn Charles Edquist i Offentlig upphandling och innovation (Konkurrensverket, 2014). Ett av de viktigaste förslagen i rapporten är att göra reguljära upphandlingar mer innovationsvänliga. Till exempel genom att låta dem beskriva en önskad funktion i stället för en specifik produkt. Det frigör kreativitet och innovationskraft hos potentiella leverantörer. Vidare vill Edquist se en mer systemisk innovationspolitik, snarare än den linjära och utbudsorienterade syn som dominerar i dag. Charles Edquists forskning kring offentlig upphandling som drivkraft för innovation har fått uppmärksamhet även utanför Sveriges gränser. I september höll han ett föredrag för EU:s hälsoministrar om vilken roll innovationsupphandling kan spela i ett hälsoinnovationssystem.

Kontakta charles.edquist@circle.lu.se———–

1797

DELA