Modeföretagare samlar socialt kapital

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2013:

Att ”bootstrappa” sitt företag handlar om att på olika smarta sätt hålla nere kostnaderna, och slippa ta in externt kapital. Men sådana strategier håller oftast bara till en viss gräns. När företaget blivit mer etablerat behövs tillskott som hjälper det att expandera, och kliva upp ett trappsteg. Sara Jonsson och Jessica Lindbergh har skrivit artikeln The Development of Social Capital and Financing of Entrepreneurial Firms: From Financial Bootstrapping to Bank Funding. De har undersökt hur sex entreprenörer i modebranschen bygger relationer i syfte att utöka sitt sociala kapital, och få tillgång till finansiellt kapital. Bankrelationen är särskilt viktig. Den signalerar legitimitet och kan därmed locka även andra typer av finansiärer. Artikeln har publicerats i Entrepreneurship Theory & Practice (nr 4, vol 37, 2013).

Kontakta sara.jonsson@abe.kth.se———–

1192

DELA