WWW – från akademiskt nätverk till världens hetaste marknadsplats
- Publicerad: 22 jul 1998,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 22 jul 1998,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även under vinjetten fnuttPorträttetfnutt i Entré nr 2, 1998:
På bara fem år har Internet gått från lågmält akademiskt nätverk till världens hetaste marknadsplats.
– Jag ser webben som ett samhälle där företag och organisationer samarbetar i symbios med varandra. Särskilt drivande har de unga entreprenörerna varit, säger sociologen Howard Aldrich om sin studie av det kommersiella Internet.
Kanske är det berättelsen om Howard Aldrich egen son, Steven, som bäst beskriver situationen i Silicon Valley och i den amerikanska Internetbranschen som helhet. Efter examen vid Stanford låg unge Aldrichs framtid utstakad som välbetald managementkonsult på McKinsey. Kontraktet var så gott som skrivet när han istället fick napp på en idé som han utvecklat i sitt examensarbete vid Stanford: att sälja försäkringar via Internet. Året var 1995 och webben fortfarande inte särskilt mogen, men Steven fick tillräckligt med riskkapital (fnuttseed moneyfnutt) av en investerare för att kunna sätta igång och utveckla tjänsten.
Ett år senare hade Steven Aldrich fortfarande inte fått in en dollar i intäkter, tjänsten i sig var inte ens färdigutvecklad. Men ett av de stora mjukvaruföretagen i Silicon Valley gillade idén och köpte ändå ut riskkapitalbolagets aktier för 8 miljoner dollar – fyra gånger så mycket som satsats från företagets start.
Exemplet visar hur värdefull en originell idé kan vara i Silicon Valley. Regionen är nerlusad av unga, snabbväxande företag inom IT-branschen.
– Många försöker kopiera Silicon Valley på olika håll i världen, men det går inte. Det är en galen plats, konstaterar Howard Aldrich som i sitt senaste projekt The Second Ecology noga studerat hur det gick till när det kommersiella nätet började växa fram. Frågeställningen är intressant, särskilt om man jämför med andra lovande branscher som inte tagit fart på årtionden trots idoga försök.
– Jag intresserar mig även för bioteknikbranschen, som ännu inte vunnit legitimitet trots att den är 30 år gammal. Det lyckades Internetbranschen med på fem år, säger Howard Aldrich i samband med sitt sverigebesök i maj.
Howard Aldrich är sociolog och har under 30 års forskning intresserat sig särskilt för hur företag interagerar med varandra och med samhället. Till sina otaliga projekt kan han räkna studier av hur kriminalitet och segregation påverkar småföretag i fattiga storstadsområden, eller hur snabbväxande företag sköter sin personalpolitik. Förutom att han är en flitig forskare är han också professor vid University of Norm Carolina i Chapel Hill och som sådan passionerat intresserad av pedagogik och utbildningsfrågor.
– Jag skriver mycket om såväl entreprenörskap som pedagogik. Det är lätt att hyra ut när man arbetar inom de sociala vetenskaperna!
I The Second Ecology beskrivs tillkomsten av den kommersiella webben som en växelverkan mellan det offentliga USA och en rad aggressiva unga entreprenörer med företag som Netscape, Cisco och Yahoo i spetsen. Nu förändras emellertid bilden, medger Aldrich, och mer traditionella IT-bjässar som Microsoft eller IBM tar över en allt större del av webbaffärerna.
Men Internet är fortfarande ett fenomen som är värt an ta upp inom entreprenörskapsforskningen. Howard Aldrich spår att Internet kommer att ta stor betydelse för i stort sett alla affärsverksamheter. Om man inte själv säljer via webben så kommer man att förlora kunder till dem som gör det.
– Den elektroniska handeln kommer att påverka en stor del av ekonomin, säger Howard Aldrich som pekar på tre centrala trender:
1. Webben ger en 24-timmarsekonomi.
På nätet är affärerna alltid öppna och det drabbar traditionella företag vars butiker bara är öppna under åtta timmar varje vardag.
2. Mellanleden försvinner. Branscher som endast slussar produkter eller tjänster mellan producent och konsument riskerar på sikt att raderas ut helt. Återförsäljare, grossister och fastighets- eller aktiemäklare finns med på svarta listan.
3. Webben ger helt nya dimensioner till relationsmarknadsföringen. Varje kund i hela världen kan få personlig service samtidigt med hundratusentals andra – och det sker automatiskt. För en sociolog med intresse för marknaden kan väl få populationer vara lika intressanta som de kommersiella krafterna på Internet?
– Nej, webben hade aldrig växt som den gjort om det inte varit för en massa kollektiva processer mellan universitet, branschorganisationer och profithungriga entreprenörer, konstaterar Howard Aldrich.———–