”Vem vill bli entreprenör?”

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten fnuttPorträttetfnutt i Entré nr 4, 2001:

Globetrottern Paul Reynolds frågar:

Att Paul Reynolds har många strängar på sin lyra är bara förnamnet. Mest känd är han för sin forskning om hur nya företag skapas, och för sina internationella jämförelser över det entreprenöriella klimatet i olika länder.

Den senaste månaden har nog professor Paul Reynolds tillbringat mer tid på flygplatser och i flygplan än någon annanstans. Besök i Boston, London, Singapore, Hong Kong, Peking, Taiwan och, för en kort tid sedan, Sverige. Kanske en extrem månad. Men som koordinator för två stora internationella forskningsprojekt och professor i både England och USA, är det inte konstigt att Paul Reynolds nästan bor i luften.

– Det blir minst en flygresa i veckan och ungefär 18 tur och retur-resor mellan Boston och London per år. Förra året blev det närmare 240 000 kilometer i luften, säger Paul Reynolds.

Men han lyckas, trots närmare 12 timmars arbetsdagar och allt resande, åka skidor några gånger per år. Han var också nyligen hemma i Boston en kortare period för den kanske viktigaste helgen i USA, nämligen Thanksgiving. De flesta arbetsdagar hinner han dessutom med att klämma in ett gymbesök i det späckade schemat – ett schema som i dagsläget mest innehåller forskning om entreprenörskap. Men så har det inte alltid varit.

Paul Reynolds intresse för entreprenörskapsforskning tog fart i början av 80-talet. Då forskade han om etiken inom den samhällsvetenskapliga forskningen, men beslöt sig alltså för att ändra riktning. Och i den riktningen blev han kvar.

– Jag ville forska om något som det inte fanns så mycket kunskap om. Dessutom verkade entreprenörskapsforskningen vara av betydande vikt för samhället. Sedan fick jag ett litet stipendium, och det ena ledde till det andra. Jag blev fast eftersom området hela tiden expanderar och entreprenörskapets betydelse för samhällsutvecklingen hela tiden ökar.

Paul Reynolds har ägnat sig åt många olika projekt inom entreprenörskapsforskningen. Bland annat har han studerat vilken effekt den lokala omgivningen har för nyföretagande och tillkomsten av nya jobb. Han har även lagt stor vikt vid att studera individen som startar ett företag.

– Förut fokuserade den största delen av forskningen på företagen. Jag tyckte att det borde kompletteras med studier av hur individer bestämmer sig för att starta eget. Det fanns ett glapp i forskningen som behövde fyllas. Jag hade aldrig trott att deltagandet i entreprenöriella aktiviteter skulle vara så vanligt, i så många länder.

Och om det är någon som vet mycket om entreprenörskap i olika länder, så är det Paul Reynolds. Något som tar upp mycket av hans tid är nämligen forskningsprogrammet Global Entrepreneurship Monitor, eller GEM, som är en årlig studie om det entreprenöriella klimatet i ett antal länder. Den nationella studien i USA görs av Babson College där Paul Reynolds innehar en av sina professorstitlar.

Sedan jämförs den nationella studien med andra länders dito, och man får fram mått på var den entreprenöriella aktiviteten frodas och var den är mindre utvecklad. GEM intresserar sig också för hur entreprenöriella aktiviteter påverkar den ekonomiska tillväxten i ett land och vilka åtgärder man kan vidta för att öka den entreprenöriella aktiviteten.

Initiativet till GEM tog Paul Reynolds 1997. Den första internationella studien genomfördes 1999, och den ökar i omfattning för varje år. I årets upplaga av GEM deltog 29 olika länder, däribland Sverige som hamnade på en något blygsam 24:e plats på entreprenörskapets egen topplista.

– Det är verkligen kul att vara en del av det här projektet. Det är det största och mest komplicerade projektet inom entreprenörskapsforskningen i dag. Och även ett av de mest välkända.

Paul Reynolds är också initiativtagare till ett annat internationellt forskningsprojekt, Entrepreneurial Research Consortium, eller ERC. Här ligger fokus på uppstartandet av företag. Man vill gå in så tidigt som möjligt i processen.

– Tanken med ERC är att identifiera individer som håller på att starta företag, och sedan följa dem över en längre tid och se hur det går. Om vi vill veta något om vilka som startar företag och hur företag startas, måste vi tidigt identifiera de som håller på med det. Det kan låta som en självklarhet, men det har det inte alltid varit i entreprenörskapsforskningen, konstaterar professor Paul Reynolds.

Mer om Paul

Namn: Paul D. Reynolds
Bakgrund: Doktorerat i sociologi på Stanford. I dag professor vid London School of Business och Babson College, Boston. Initiativtagare till bland annat två internationella projekt om hur nya företag skapas.
Aktuell: Nyligen i Sverige för att presentera Global Entrepreneurship Monitor 2001, ett forskningsprojekt där entreprenöriell aktivitet i 29 länder jämförs.———–

2834

DELA