Något gammalt, något nytt
- Publicerad: 23 sep 2011,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 23 sep 2011,
- 3:26 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011:
Ny kunskap är inte enbart guld och gröna skogar, den kan innebära en del problem för ett företag. Det nya måste integreras med företagets befintliga kunskap, organisation och resurser.
Mer precist har Sushandoyo studerat utvecklingen av elhybridfordon i två etablerade företag. För att ta fram fordonen krävdes en hel del ny kunskap, men också att denna fogades samman med företagens befintliga kunskap.
Företagen behövde vara öppna för organisationsförändringar och nya sätt att hantera sina resurser. Ett bra sätt att komma runt en stelbent organisation är att skapa ett separat samarbetsprojekt utanför företaget, och först senare lyfta in det i organisationen, visar Dedy Sushandoyo.
Samarbeten mellan företag spelar stor roll när det gäller utvecklingen av ny kunskap och därmed av diskontinuerliga innovationer.
Teknikens nyhetsvärde avgör hur tätt samarbetet behöver vara. Om tekniken varken är ny eller avancerad, behöver inte samarbetet vara särskilt intensivt. Om innovationen däremot innefattar helt ny teknik av mer avancerat slag, krävs ett djupare samarbete med öppen kommunikation och kontinuerliga diskussioner under hela produktutvecklingen.
Kontakta dedy.sushandoyo@liu.se———