De som tar till sig överlever

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2009:

Ju bättre företag är på att ta till sig och kommersialisera teknisk kunskap, desto framgångsrikare blir de. Det visar Erik Wetter i sin doktorsavhandling.

Wetter har undersökt överlevnadsgrad och prestation i nya företag inom kunskapsintensiva branscher. Särskild fokus lägger han på den så kallade absorptionsförmågan. Med absorptionsförmåga menas hur bra företagen är på att suga åt sig och exploatera kunskap utifrån.

Kan man genom att studera denna förmåga förutsäga hur bra företagen kommer att gå? Om de kommer att lägga ner inom ett antal år, eller om deras lönsamhet kommer att öka?

I Patterns of Performance in New Firms: Estimating the Effects of Absorptive Capacity, som läggs fram vid Handelshögskolan i Stockholm, har Erik Wetter utvecklat en metod för att undersöka absorptionsförmågan i nystartade mikroföretag. Tidigare har metoden främst använts i studier av större företag.

I avhandlingen studeras kunskapsintensiva företag i både tillverknings- och tjänstesektorn.

Resultaten visar att absorptionsförmågan verkligen har en positiv inverkan på företagens överlevnad och prestation. Den verkar därmed också vara ett gott mått på företags framgång.

För mer info: erik.wetter@hhs.se———–

1580

DELA