Innovationslösningar måste skräddarsys

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:

Innovation är inte bara en angelägenhet för FoU-avdelningen. För att ett företag ska bli riktigt innovativt, krävs att alla anställda är med på noterna. Det finns inga genvägar eller generella recept, varje företag måste göra på sitt sätt.

Innan forskarutbildningen arbetade Erik W Hallgren i 13 år som elektroingenjör, bland annat som chef för en FoU-avdelning. Han tog sedan en MBA och blev tillfrågad av sin professor om han ville doktorera. Nu disputerar han på avhandlingen Employee driven innovation; A case of implementing high-involvement innovation.

– Jag bestämde direkt att jag ville ägna mitt avhandlingsarbete åt att hjälpa små och medelstora företag bli mer innovativa. Man hör mycket om att de här företagen borde bli mer innovativa, men det görs väldigt lite i själva företagen. De har inte samma resurser som större företag, säger Hallgren som har lagt fram sin avhandling vid Danmarks tekniska universitet.

Förändring tar tid

Han ser stora brister i innovationstänkandet i många företag, stora som små.

– Företag är ofta dåliga på att använda sig av sina anställdas innovationsförmåga. I början av mitt arbete trodde jag att jag skulle skriva ett slags kokbok, ta fram recept för hur det här med innovation går till. Jag märkte rätt snabbt att det inte gick. Det är också en av huvudpoängerna i min avhandling: Det finns ingen ”best practice” inom innovation.

– Alla företag har sin egen kultur, och måste bli innovativa på sitt eget sätt. Man måste skräddarsy innovationslösningen för varje enskilt företag.

Han menar att det till stor del handlar om lärande. Och om att lära de anställda att lära sig. Då kan man verkligen förändra ett företag. Men det tar tid.

Tidsaspekten gjorde också att det var svårt att hitta studieobjekt till avhandlingen. Hallgren fick många nej, och lika många: ”Kul, kan du fixa det i morgon”, på sin förfrågan om att delta i projektet. Till slut fick han ett positivt svar från ett tjänsteföretag med 75 anställda.

Det utmynnade i ett aktionsforskningsprojekt som pågick i två och ett halvt år. Syftet: Att göra de anställda mer innovativa genom ökat engagemang och lärande.

– Jag började med att välja ut sju personer som fick ingå i en styrgrupp för projektet. Styrgruppen fick i uppdrag att sprida förändringsbudskapen till resten av medarbetarna.

Arbetet skedde interaktivt och förankrades ordentligt bland de anställda. Om någon senare ifrågasatte en förändring, kunde man visa att idén faktiskt kom från de anställda själva. Totalt infördes ungefär 15 olika förändringsprogram. Allt från större omorganiseringar, till mindre ändringar i hur man kommunicerade inom företaget.

– De anställda fick också lära sig att berömma varandra mer. Då kan man nämligen också kritisera varandra mer utan att det blir sura miner.

Engagera alla

En viktig poäng är att innovationstänkandet inte bara ska finnas inom vissa avdelningar. Det gäller att få till ett engagemang bland alla anställda. Och se till att använda detta engagemang på rätt sätt.

– Det här är svårt, och det tar tid. Men det var kul att se att det verkligen gav någonting i företaget jag studerade. De anställda ändrade sitt beteende, både privat och på jobbet. De är mycket mer reflekterande än de var innan. Även nu en tid efter projektets genomförande har detta fortsatt.

– Vi måste ändra vår uppfattning om vad innovation är, och betrakta det mer som en livsstil än som bara FoU, säger Erik W Hallgren.

För mer info: erik@innovaction.dk———–

1139

DELA