Olika syn på IT bland småföretag

Maria
Marathon Sjöberg
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

IT skulle kunna förstärka småföretagens affärsrelationer och underlätta verksamheten på fler sätt än i dag. Men det krävs mer kunskap om hur man kan underhålla en affärskontakt eller skapa struktur i informationsflödet med hjälp av IT.

Dan Harnesk har studerat hur småföretag kommunicerar med varandra när de skapar och vidareutvecklar affärsrelationer. I sin avhandling Relationship Alignment Between Small Firms – An Information Exchange Perspective on Dyads undersöker han hur informationsutbytet går till när företagen samverkar.

– Vissa typer av information lämpar sig för IT-kommunikation. Andra typer kräver mänsklig kommunikation för att skapa trovärdiga och långsiktiga affärsrelationer, säger filosofie doktor Dan Harnesk, Luleå tekniska universitet.

Tidigare forskning inom ämnet har främst fokuserat på vilka informationstekniker och informationssystem företagen använder. Harnesk har i stället studerat hur olika informationstyper, själva innehållet i samverkan, skapar olika mönster.

– Jag har fokuserat på det jag tycker är kärnan, alltså själva informationen – inte systemen. Min forskning visar tydligt att när det gäller socialt informationsutbyte spelar tekniken ingen roll alls.

Olika syn

Syftet med avhandlingen är att verka för en begreppsutveckling inom forskningsområdet och bidra till att utveckla kunskapen om informationsteknologi hos små företag.

Harnesk har undersökt företagsrelationerna i 100 småföretag med upp till 35 anställda. Han har även djupintervjuat nio företagsledare. Företagen är av tre olika typer: IT-konsultföretag, köp-sälj-företag och företag i tillverkningsindustrin.

– De har otroligt olika syn på vilka möjligheter informationsteknik kan ge olika affärsgörande verksamheter i småföretag. De skiljer sig mycket från stora företag på det viset.

Dan Harnesk konstaterar bland annat att de undersökta tillverkningsföretagen med underleverantörer inte använder någon IT-teknik i sina affärsrelationer. Däremot har de sofistikerade interna system som strukturerar informationen för att optimera tillverkningen. Småföretag som säljer en produkt till ett större företag har ofta en utvecklad IT-teknik i relationen, men saknar en social relation till kundföretaget efter kontraktskrivningen.

I IT-konsultföretagen finns naturligtvis en stor kunskap om IT, men förvånande nog använde man inte dess möjligheter i särskilt hög grad.

– Man skulle kunna tro att ett moget IT-företag skulle jobba mer med gruppvaruprogram, för att underhålla den sociala interaktionen. Att exempelvis använda sig av kameror är en ganska billig lösning.

Strukturer saknas

Problemen uppstår när företagen vill använda e-post eller liknande för att kommunicera med varandra. De saknar strukturer och bra möjligheter att hantera informationsutbytet.

– Användningen av e-post är svår att överblicka och spåra. Det är problematiskt när man vill skapa samsyn i en affärsrelation. Om man kunde underhålla och strukturera interaktionen på något sätt, tror jag att småföretagen skulle bygga upp mycket kunskap om IT. Då skulle de lättare kunna bedöma på vilket sätt IT kan utveckla företaget i samverkansrelationer. Informationsteknologin kan ju inte ersätta en social interaktion helt och hållet, men den kan underhålla den sociala interaktionen över tiden, säger Dan Harnesk.

För mer info: dan.harnesk@ltu.se———–

1397

DELA