Virtuellt utbildningssamarbete i entreprenörskap

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten “Utbildning” i Entré nr 3/4, 2003:

Individuell frihet och entreprenöriell pedagogik är honnörsord på UBSE, Uppsala Bergslagen School of Entrepreneurship.
– Entreprenörskap är att arbeta på ett radikalt annorlunda sätt. Då bör även utrymmet för pedagogiska experiment vara stort i en kurs om entreprenörskap, säger Svante Brunåker.

Uppsala Bergslagen School of Entrepreneurship etablerades 1997 och är ett nätverk av högskolor och universitet som samverkar inom områdena entreprenörskap, innovationsprocesser och affärsutveckling. Fyra lärosäten ingår numera i samarbetet: Mälardalens högskola, Högskolan i Gävle, Högskolan Dalarna och Örebro universitet. Tidigare ingick också SLU, Sveriges lantbruksuniversitet. Målet med samarbetet är bland annat att underlätta en kontinuerlig förnyelse av utbildning på entreprenörskapsområdet.

– Kunskap om entreprenörskap utvecklas i möten mellan olika människor. Att skapa en mötesplats för forskare, lärare, studenter och praktiker har varit en av visionerna med det här samarbetet, säger Svante Brunåker som är universitetslektor i företagsekonomi vid Högskolan i Gävle.

UBSE erbjuder för närvarande två kurser, en på c-nivå och en på d-nivå. Båda kurserna har koppling till näringslivet och praktiskt entreprenörskap. C-kursen är något mer teoretisk och avslutas med att studenterna gör en projektskiss utan att genomföra något projekt. D-kursen har sin grund i teorier om aktionsforskning och här genomför deltagarna ett projekt, till exempel det som planerades på c-kursen. Studenterna arbetar i grupper, även över lärosätenas gränser.

– Det är jättekul att köra de här kurserna. Det är ett sätt för både lärare och studenter från olika lärosäten att mötas. Vi lärare har en pågående diskussion kring vad entreprenörskap är. Visst har vi lite olika idéer, men det går oftast bra att samsas. Och jag tror att det bara är bra att lärarna har olika perspektiv.

Individuell undervisning

På UBSE eftersträvar man en entreprenöriell karaktär på undervisningen. Studenterna tar självständigt initiativ till att koppla det egna teoretiska lärandet till olika former av entreprenöriell praktik. Man tillåter också ett stort mått av individualitet i läroprocessen.

– Vår utgångspunkt är att människor har olika lärostilar. Därför arbetar vi med en pedagogik som bygger på flera lärosätt. Vi använder till exempel case, seminarier och dagbok för att studenterna ska hitta ett arbetssätt där de har störst möjlighet att bidra till gruppens lärande. Studenterna uppmuntras att jobba på ett annorlunda sätt för att bredda perspektivet på entreprenörskap.

Kurserna på UBSE ges på distans och är nästan helt Internetbaserade. Studenter och lärare träffas fysiskt i början och i slutet på kurserna, för att få sammanhållning och dela upp sig i grupper. Sedan har man också handledarmöten vid behov, och ibland videoföreläsningar. Men för övrigt använder lärare och studenter det webbaserade programmet Blackboard för att kommunicera med varandra. Alla som har nätanslutning kan gå in och ladda ned och lägga upp filer och arbetsmaterial.

Lång resa

Ett bimål med utbildningarna på UBSE är att studenterna ska få erfarenhet av att arbeta i en virtuell organisation. Och Ragnar Ahlström Söderling, områdesansvarig för programområdet företagande vid Högskolan Dalarna, menar att erfarenheterna från det virtuella kollegiet i stort sett är positiva.

– Det är väldigt stimulerande för oss lärare att ha fått ett kollegium som vi inte hade på det egna lärosätet. Men det är klart att det också uppstår en del problem när olika kulturer ska mötas på det här sättet. Till exempel har de medverkande lärosätena lite olika betygssystem. Sedan har det väl varit en viss intern konkurrens på skolorna, eftersom någon redan hade kurser i entreprenörskap. Det har varit en utmaning att få ihop det, säger Ragnar Ahlström Söderling.

Det är tredje året som UBSE ger sina två kurser i entreprenörskap. I år finns kurserna med i Högskolan Dalarnas kurskatalog för första gången.

– Det har varit en lång resa, men nu har det börjat stabilisera sig. Efter en experimentrunda och en stapplande första skarp kursomgång vet vi vad det handlar om, och vilka krav vi ska ställa. Studenterna har varit oerhört positiva, även om de tycker att vi ställt tuffa krav. En del menar att kurserna egentligen har känts som tiopoängskurser, fast de bara har fått fem poäng.

Och för egen del är Ragnar Ahlström Söderling också nöjd. Han menar att det här har varit ett bra sätt att få nya perspektiv på kursutveckling och pedagogik.

– Jag kan helt klart rekommendera det här arbetssättet. Vi vill nog försöka göra något mer i framtiden. Vi har ett bra samarbete och ett visst ”varumärke”, som vi gärna vill fortsätta att utveckla. Till exempel funderar vi på att skriva en artikel om våra pedagogiska erfarenheter från kurserna, säger han.

För mer info: sbr@hig.se (Svante Brunåker)
ras@du.se (Ragnar Ahlström Söderling)———–

1247

DELA