Familjeföretagare möter särskilda paradoxer

Åse
Karlén
DELA

Följande text ingick även i temat ”Familjeföretag” som publicerades i Entré nr 3/4, 2003:

”Familjeföretag är som vilket annat företag som helst, bortsett från att…” I sina mångåriga studier av familjeföretag har Ken Moores och Mary Barrett fått höra denna kommentar ett antal gånger. De håller med om att familjeföretagen har vissa särskiljande drag och beskriver implikationerna av dessa i boken Learning Family Business: Paradoxes and pathways (Ashgate, 2002). Författarna diskuterar också paradoxer som uppträder i olika skeden av företagets livscykel. En paradox handlar om gamla traditioner och nya influenser. Å ena sidan är det livsviktigt med förnyelse, och den kan fås exempelvis genom att sonen eller dottern temporärt lämnar familjeföretaget. Å andra sidan riskerar verksamheten att dö om det visar sig att han eller hon inte kommer tillbaka. Enligt Moores och Barrett måste man acceptera denna osäkerhet, och lära sig att handskas med den.

För mer info: www.ashgate.com———–

2827

DELA