Grundaren formar företagets identitet

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2003:

Alla företag har en historia att berätta, skriver Lars Steiner i artikeln Roots of Identity in Real Estate Industry som publicerats i Corporate Reputation Review (vol 6, nr 2, 2003). Företagets grundare är en viktig del av berättelsen som syftar till att kommunicera företagsidentiteten till bland annat kunder och finansiärer. Steiner har undersökt berättelserna i nio små och medelstora fastighetsföretag och finner att visioner, estetik, lekfullhet, karisma och förtroende är viktiga inslag. Han menar att företagsidentiteten är föränderlig, men att delar av den kan spåras tillbaka till den ursprungliga entreprenören. Sju identiteter utkristalliserar sig: företaget kan vara präglat av risktagande, service, investeringslust, snabb tillväxt, familjen, lokaliseringen eller seriellt entreprenörskap.

För mer info: lars.steiner@hig.se ———–

1334

DELA