Turbulens gynnar innovationer

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2002:

Nya teknikbaserade företag som har en uttalad innovationsstrategi presterar bättre. Det menar Haiyang Li och Kwaku Atuahene-Gima i artikeln Product Innovation Strategy and the Performance of New Technology Ventures in China (Academy of Management Journal, vol 44, nr 6, 2001). Deras undersökning av 300 kinesiska företag visar även att innovationsstrategiernas effektivitet är beroende av omvärlds- och relationsfaktorer. Exempelvis har turbulens på marknaden respektive förekomsten av statliga företagsstöd en positiv inverkan på innovationskraften. Politiskt nätverkande och strategiska allianser påverkar däremot innovationsstrategiernas resultat i negativ riktning. Li och Atuahene-Gima konstaterar att det vore intressant att se om dessa slutsatser är giltiga även för andra ekonomier som är stadda i förändring, till exempel Östeuropa.

För mer info: hli@cgsb.tamu.edu ———–

1008

DELA