Yngre nischade småföretag växer snabbare
- Publicerad: 3 jul 1998,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 3 jul 1998,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 1998:
Det är ingen slump att vissa småföretag växer och andra inte. Framgångsrika företag är dynamiska och entreprenöriella. Det framgår av Johan Wiklunds avhandling.
Vad är det som gör att vissa småföretag växer och utvecklas väl medan andra inte gör det? Vilken roll spelar entreprenörskapet? Dessa är de två stora frågor Johan Wiklund tar upp i sin avhandling Small Firm Growth and Performance. Entrepreneurship and Beyond som läggs fram i mitten av juni vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
– Att vissa småföretag växer är ingen slump. De har i större utsträckning än icke växande företag ett entreprenöriellt förhållningssätt. Även deras förmåga att se möjligheter är bättre, säger Johan Wiklund. Genom att finnas i marknadsnischer som växer kan företaget expandera utan att behöva ta marknadsandelar från andra företag. Tillväxt utan att konkurrera är en vanlig strategi bland de undersökta företagen.
Andra kännetecken för de snabbväxande företagen är att de ofta är unga samt att företagsledaren arbetar aktivt med företagets strategier och håller sig borta från den direkta produktionen.
Ett företag som har ett entreprenöriellt förhållningssätt är flexibelt och innovativt, utvecklar nya produkter och modifierar sitt sortiment. Det byter ut olönsamma kunder och strävar efter att vara först ute med nyheter.
– Idealbilden är således ett mycket aktivt företag som aldrig nöjer sig med det nuvarande, konstaterar Johan Wiklund.
Samtidigt är företagarens inställning och motivation av stor betydelse för om företaget ska expandera eller ej.
– Inställningen till företagandet har stor betydelse medan utbildning och erfarenhet av branschen eller företagsledning spelar mindre roll. Det borde vara uppmuntrande för företagare som strävar efter tillväxt, avslutar Johan Wiklund.———–