Vetenskaplig produktion på högvarv inom CESIS

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2005:

CESIS har nu funnits i snart två år. Forskningscentrumet, som är ett samarbete mellan KTH och Internationella Handelshögskolan i Jönköping, har under sin levnadstid producerat en ansenlig mängd vetenskapliga artiklar. En magisterutbildning har nyligen startats och en forskarutbildning är på gång.

Ett av målen med CESIS är att den tekniska forskningen ska genomsyras av entreprenörskap – att det ska finnas en kommersiell tanke bakom all tillämpad forskning. Hans Lööf, som är docent och forskningssamordnare på CESIS, menar att placeringen vid en teknisk högskola erbjuder speciella möjligheter.

– Att ha den tekniska utvecklingen på så nära håll är mycket värdefullt. Många inom CESIS är ekonomer, och den här korsbefruktningen är spännande. Vi har en viktig roll i att kombinera den tekniska utvecklingen med den ekonomiska. Att det uppstår intressant forskning i den här typen av miljö finns det klara belägg för – det är bara att titta utomlands, exempelvis på MIT, säger Hans Lööf.

Tradition och förnyelse

Ett annat mål inom CESIS är att bidra till ett ökat samarbete mellan universitet och näringsliv. Det är också ett av de områden som centrumet bedriver forskning inom.

– Jag trodde att det här skulle vara ganska väl kartlagt, men det är det faktiskt inte. Vi har på ett mer systematiskt sätt analyserat detta och här tror jag att vi kommer att kunna bidra med mycket ny kunskap. Vi har till exempel hittat ny empiri som ingen har analyserat tidigare.

Ytterligare en aspekt som bidrar till CESIS dynamiska forskningsmiljö är att grundarskolorna är så olika. KTH är ett gammalt anrikt lärosäte som traditionellt har inriktat sig mer mot storföretagen medan Internationella Handelshögskolan i Jönköping är en ny högskola med en stark entreprenöriell identitet.

– Avståndet härifrån till Jönköping blir allt kortare. Vi har lärare från Internationella Handelshögskolan som undervisar här i Stockholm och studenter som rör sig mellan skolorna. Vi forskare skriver också allt fler artiklar tillsammans över lärosätesgränserna. Det här är en utveckling som troligen inte hade uppstått om inte CESIS hade funnits, konstaterar Hans Lööf.

– På längre sikt hoppas vi även på att bli en viktig nod i en global forskningsmiljö om innovationsfrågor. Vi har en bit kvar dit, men vi är på god väg och vi har haft en bra utveckling under de två år vi har funnits.

Ett sätt att nå upp i hög internationell klass är genom publicering och produktion av vetenskapliga artiklar. På det området har man lyckats bra anser Börje Johansson, professor och föreståndare för CESIS.

– Ett av våra mer handfasta mål är att ha en hög produktion av vetenskapliga artiklar. Nu är vi på god väg mot 50 working papers – det är en mycket stor framgång när det gäller produktion för vetenskapssamhället. Vi har också producerat ett antal rapporter till det bredare samhället, på uppdrag av till exempel Business Region Göteborg, ITPS och Ratio, säger Börje Johansson.

Internationell attraktionskraft

Att hålla en hög internationell profil ökar också attraktionskraften bland både studenter och doktorander. Hösten 2005 startade CESIS magisterprogrammet Master Programme in Economics of Innovation and Growth.

– För närvarande har vi ett 30-tal studenter, de flesta från utlandet. Än så länge är utbildningen tre terminer lång, men från och med 2007 hoppas vi att den i enlighet med Bolognaprocessen övergår till fyra terminer.

Magisterutbildningen har även lagt grunden för utvecklingen av en doktorandutbildning som enligt planerna ska dra igång under 2006.

För mer info: www.infra.kth.se/cesis———–

1211

DELA