Tänk innanför boxen!

Åse
Karlén
DELA
-

Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 2, 2017:

Att tänka utanför boxen och söka nya, spännande lösningar som inte finns inom den egna organisationen, har blivit en av vår tids stora dygder. Men på Estrad 9 maj vände föreläsarna Åsa Öberg och Roberto Verganti på perspektiven. De menar att innovationsprocesser måste börja inifrån.

Roberto Verganti och Åsa Öberg, Politecnico di Milano, Italien, föreläste under rubriken ”Innovation in your box: Why meaning – not ideas – is the key to success”. De menar att vi i dag inte behöver jaga efter nya idéer. Det är snarare tvärtom: Vi blir översköljda av en flodvåg av attraktiva, roliga och nyskapande idéer. Det gäller att sålla bland dem, och hitta det som passar den egna organisationen.

Som forskare och konsulter har Öberg och Verganti jobbat med en stor mängd företag i olika länder, och inom vitt skilda branscher – både offentliga och privata. Gillette, Gucci, Svenska kyrkan, Alfa Romeo, Deloitte, Unilever, Microsoft, IBM, Vodafone, L’Oréal, ABB och Tetrapak är bara några.

– Vi har inte träffat ett enda företag som säger att de saknar idéer. Det handlar snarare om att de ännu inte har hittat Idén med stort I. Ofta finns den mitt framför ögonen på dem, men är ändå svår att upptäcka, sa Roberto Verganti.

Forskarna diskuterade innovation utifrån två nivåer. Den lägre handlar om lösningar – ”hur?” – och är den som de flesta innovationsböcker uppehåller sig kring. Den högre nivån intresserar Verganti och Öberg mer. Den ställer frågan ”varför?” och handlar om innovationens mening.

– När folk använder saker har de alltid en anledning att göra det. Det finns en mening, sa Verganti.

Åsa Öberg berättade om ett italienskt företag som tillverkar hustillbehör som larm, grindar och markiser. Efter en kraftig tillväxt kände de att de hade tappat riktningen och inte visste vad nästa steg skulle vara.

– Vi samlade cheferna och frågade vad som är hemmets mening. De fick, var och en för sig, välja en bild som de tyckte var representativ för betydelsen av ett hem. Exempelvis att det ska vara som ett fort, ett museum, något som är mobilt, konstnärligt eller kontrollerat.

– Alla hade visioner, och alla var nöjda med sitt val av bild. Men när vi redovisade valen visade det sig att alla hade valt olika. Det blev alldeles tyst i rummet. Det var verkligen ett uppvaknande för dem att få reda på att de hade olika visioner, sa Öberg.

När företaget väl har hittat riktningen är det dags att bli utmanad. Externa sparringpartners – eller ”tolkar” – kan bidra med mycket värdefullt. Men det gäller att inte välja de mest uppenbara. Ett modeföretag kommer till exempel inte få den feedback som det skulle behöva om det använder modebloggare som tolkar.

Åsa Öberg gav deltagarna en utmaning:

– Vilka tre tolkar skulle du vilja träffa, som inte finns i ditt nätverk i dag? Fundera på det, för de kan hjälpa dig att se saker på ett nytt sätt.

Vergantis och Öbergs föreläsning, och närmare 100 andra Estradföreläsningar, finns att se i sin helhet på www.esbri.se/webb-tv———–

1907

DELA