Svårt att överleva utan e-handel

Pablo
Lizama Farias
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2007:

Mindre företag i begrepp att erbjuda elektronisk handel står inför en omställning. En ny verksamhet ska införlivas med den redan befintliga. Det kan uppfattas som svårt, men troligtvis är det ett billigt pris att betala. De företag som avstår från e-handeln kan gå under helt.

Monika Magnusson har lagt fram sin avhandling Adoption av elektronisk handel i små och medelstora företag – innehåll, kontext, process och samspelet mellan dessa vid Karlstads universitet. I den studerar hon vad som gör att små och medelstora företag börjar med e-handel, och vilka konsekvenserna blir.

– Forskningen om små och medelstora företags levnadsbetingelser har hittills varit ganska knapphändig. I tidigare forskning har dessa företag behandlats som en homogen grupp. Min avhandling visar att även denna grupp företag visar på variationer. Det är dags att sluta behandla mindre företag som en grupp.

– Det som gör att ett företag fattar beslut om att införa e-handel behöver inte gälla för nästa företag, säger Monika Magnusson, snart filosofie doktor.

Stöd efter införandet

På senare år har flera insatser gjorts för att utbilda mindre företag om e-handel. Men det kan vara så att stödet inte huvudsakligen bör ges under själva införandet.

– Små och medelstora företag behöver snarare stöd efter att ha infört e-handeln i sin verksamhet. Det är lätt hänt att dessa företag inte kan eller orkar avsätta resurser för att utnyttja de fördelar e-handeln för med sig. Det är först när företaget har förändrat sitt arbetssätt och integrerat de nya systemen som det går att uppnå de fördelar som den nya tekniken öppnar för.

– Det kan dessutom vara svårt att integrera den nya e-handeln med övrig IT-verksamhet i företaget. Det är inte bara att ta bort gamla kommunikationskanaler till kunderna och tro att det ska vara enkelt att ersätta dem med nya. Företaget behöver också tänka igenom vilka andra förändringar som behövs för att det ska fungera bra.

Vitalt med e-handel

Den ökade spridningen av e-handel skapar nya villkor för små och medelstora företag. Beslutet att införa e-handel, eller att strunta i det, kan betyda skillnaden mellan liv eller död för ett företag.

– Den här frågan är så självklar att den inte ens har diskuterats tidigare. I min studie fann jag exempel på företag som själva uppgav att de inte hade varit kvar i dag om de inte erbjudit sina kunder e-handel. Det varierar mellan olika branscher, men överlag tror jag att företag får svårt att överleva i längden utan e-handel.

– Den elektroniska handeln är ett viktigt verktyg för företag att söka nya marknader. Möjligheten finns att kompensera för ett ogynnsamt geografiskt läge eller utöka verksamheten. Men e-handel löser inte alla problem. Att knyta nya kontakter mellan företag via e-handel är svårt. Det handlar om att skapa en relation till kunden. Så visst måste företagen även i fortsättningen åka på mässor eller göra kundbesök, säger Magnusson.

För mer info: monika.magnusson@telia.com———–

2047

DELA