Studenterna bär kunskapen

Magnus
Aronsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Ledaren” i Entré nr 4, 2010:

Jag vill börja med att tacka alla som deltar i Esbris aktiviteter, som följer oss i den elektroniska världen och som läser denna tidning. Ert intresse och engagemang gör det värt för oss att fortsätta vårt arbete. Och vill du ge bort en varaktig julklapp till kollegor och bekanta: tipsa om Esbris aktiviteter!

I detta nummer finns en hel del artiklar om kommersialisering av forskning. Läs till exempel samtalet mellan nyblivna doktorerna Tobias Fridholm och Malena Ingemansson på sidorna 12-14, porträttet på Henry Etzkowitz (pappa till det spridda Triple Helix-begreppet) på sidorna 16-17 och debattartikeln om patent och publicering på sidan 24, skriven av PRV:s gd Susanne Ås Sivborg.

Kommersialisering av forskning är ett område där vi behöver mer kunskap. Jag vill lyfta fram en aspekt som många gånger missas i dessa diskussioner: nämligen den breda kunskapsöverföringen. Och då tänker jag på alla begåvade och ambitiösa studenter som utexamineras från universitet och högskolor.

Det pratas mycket om ”tekniköverföring” (technology transfer), ett begrepp jag anser är föråldrat. Det borde ersättas med det bredare ”kunskapsöverföring”. Teknik är ju bara en form av paketerad kunskap.

Att svenska studenter och doktorander får med sig den senaste kunskapen inom sitt specialistområde är den absolut viktigaste formen av nyttiggörande. Kompletterad med förståelse för vikten av entreprenörskap och innovation i samhället, samt konkret företagskunnande, kommer den akademiska kunskapen till största möjliga nytta. Såväl i nya och befintliga företag, som i den offentliga sektorn. Övriga former av nyttiggörande från universitet och högskolor är bara grädde på moset.

God jul och gott nytt år från oss på Esbri,———–

867

DELA