Stå stadigt på affärsplattformen
- Publicerad: 3 aug 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 3 aug 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:
De första ljuva åren. Så beskrivs nog ganska sällan företagandets tidiga skeden. Snarare kanske som hundår. Det gäller att så snart som möjligt nå en position där sårbarheten minskar och företaget står på stadigare ben. Professor Magnus Klofsten kallar denna position för affärsplattform. Nu kommer en ny, uppdaterad version av boken Affärsplattformen – Entreprenören och företagets första år (SNS Förlag, 2009), som bygger på hans doktorsavhandling från 1992. Här beskrivs på ett konkret sätt hur ett nytt företag tidigt kan börja bygga för framtiden. Klofstens affärsplattform består av åtta grundstenar: idé, produkt, marknad, organisation, kompetens, drivkrafter, kunder och övriga relationer. Den nya versionen av boken innehåller också begreppet idéplattform, som behandlar den riktigt tidiga perioden i företagandet.
För mer info: magkl@eki.liu.se———–