Spelföretag trivs tillsammans

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2014:

Det finns både positiva och negativa sidor av att vara företag i ett kluster. Vilka som överväger beror bland annat på vilken bransch man verkar i, och hur stort klustret är. I Clustering and firm performance in project-based industries: the case of the global video game industry, 1972–2007 intresserar sig Mathijs De Vaan, Ron Boschma och Koen Frenken för hur det ser ut i projektbaserade branscher. De har studerat 4 607 företag och 1 229 dotterbolag i dataspelsbranschen. Forskarna visar att den samlade effekten av att finnas i ett kluster är positiv för den här typen av företag – om klustret är stort nog. Framförallt blir det enklare att hitta rätt folk när man ska sätta ihop ett team för att utveckla ett nytt spel. Sociala nätverk är också en viktig källa till kunskap för projektbaserade branscher. Studien har publicerats i Journal of Economic Geography (nr 6, vol 13, 2013).

Kontakta ron.boschma@circle.lu.se———–

1470

DELA