Social hållbarhet med uppochnervänd affärsmodell

Anna-Karin
Florén
DELA

Följande text ingick även i temat ”Socialt företagande” som publicerades i Entré nr 2, 2019:

En uppochnervänd affärsmodell kan bidra till att lösa flera av de problem som präglar modebranschen, som miljöförstöring och låga löner. David Goldsmith har studerat ett socialt initiativ för att lyfta indiska kvinnor ur fattigdom.

– Affärsmodellen är välgörande för de personer som den är tänkt att gynna, konstaterar David Goldsmith.

Med sin avhandling WomenWeave Daily: fnuttArtisan Fashionfnutt as fnuttSlow and Sustainable Fashionfnutt visar han hur företag, med hjälp av professionell ledning och modern formgivning, kan uppnå målsättningen att betala rimliga löner och samtidigt uppmuntra social innovation och utveckling.

Womenweave är en medelstor producent av högkvalitativa handvävda textilier, som sysselsätter cirka 250 personer. Hantverkarna är lågutbildade kvinnor på landsbygden i Indien. Kunderna är primärt urbana konsumenter i den utvecklade världen.

David Goldsmith har använt etnologiska metoder för att studera effekterna av en affärsmodell som vänder värdekedjan vid klädproduktion upp och ner. Affärsmodellen innebär att ledningen arbetar ideellt och cheferna har låg ekonomisk kompensation. Målet är inte att skapa vinst utan att ge försörjningsmöjligheter till kvinnor som lever i multidimensionell fattigdom.

Med avhandlingen vill författaren bidra till lösningar. Modebranschen har förlagt stora delar av sin produktion till utvecklingsländer och är ökänd för att bidra till miljöförstöring och dåliga arbetsvillkor, enligt Goldsmith.

– Alla som arbetar med hållbart mode vet att radikal förändring är det som krävs, säger han.

Lokala textilhantverkare, som ibland har haft yrket i generationer, får vanligtvis inte ta del av de resurser som finns i den globala modeindustrin, skriver Goldsmith i avhandlingen. Bristfällig kompetens inom design och marknadsföring, kulturella övertygelser och brist på resurser är några faktorer som skapar hinder för en mer hållbar produktion i utvecklingsländerna.

Under sina fältstudier har David Goldsmith gjort observationer, deltagande interaktioner och intervjuer med personer på alla nivåer i företaget: ägare, ledning, hantverkare och designer.

Womenweave startades av en lokal entreprenör som en social innovation för att lyfta fattiga kvinnor. Vinsterna stannar hos dem som arbetar i verksamheten och bolaget har tillväxt. Samtidigt, påpekar författaren, skulle projektet inte ha kunnat genomdrivas av hantverkarna själva. De är fortfarande beroende av personer med utbildning och erfarenhet av ledarskap för att bygga den här typen av bolag.

David Goldsmith har lagt fram sin avhandling vid Textilhögskolan i Borås.

Kontakta david.goldsmith@hb.se———–

1006

DELA