Snabbast inte alltid bäst

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text ingick även i temat ”Born globals” som publicerades i Entré nr 3, 2012:

Det är inte säkert att det alltid är bäst att vara het på gröten med sin internationalisering. Det visar Angelika Lindstrand, Sara Melén och Emilia Rovira Nordman i Turning social capital into business: A study of the internationalization of biotech SMEs (International Business Review, nr 2, vol 20, 2011). I studien ingår 14 bioteknikföretag, varav 8 born globals. Resultaten visar att de mest framgångsrika företagen är de som förändrar och utvecklar sitt sociala kapital under internationaliseringsprocessen. En alltför snabb internationalisering kan däremot göra det svårare att lära sig hur man arbetar på specifika utlandsmarknader, och därför minska chansen att lyckas på lång sikt. En snabb internationalisering är alltså inte nödvändigtvis det bästa.

Kontakta sara.melen@hhs.se, emilia.rovira@hhs.se———–

2518

DELA