Småföretagare – förenen eder!

Hanna
Andersson
DELA
Firouze Pourmand på företagsekonomiska institutionen vid Uppsala universitet har lagt fram avhandlingen How do Small Firms Manage their Political Environment? A Network Perspective. Foto: Pao Kao.

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2011:

De är passiva mottagare av politiska initiativ, en homogen grupp som helt saknar politiska resurser. Så låter myten om småföretagarnas möjligheter att påverka och utöva inflytande när det gäller politik. Men genom nätverkande och kunskap kan även småföretagare bli framgångsrika lobbyister. Det visar Firouze Pourmand i sin avhandling.

Småföretag sätts ofta i relation till multinationella företag när det gäller möjligheten till politiskt inflytande. Men de behöver inte nödvändigtvis vara motsatspar.

– Även småföretag med begränsade resurser kan påverka politiska beslut genom att dra nytta av andra aktörers resurser inom sitt nätverk, säger Firouze Pourmand.

Hon vill med sin avhandling ge en ökad förståelse för hur småföretag hanterar sin politiska miljö, och hur den i sin tur påverkar företagandet. Hon har undersökt det politiska engagemanget i ett flertal branscher, bland annat jordbruk, konstruktion, kommunikation och transport.

– Jag har ett exempel där en företagare lyckades mobilisera en hel industri för att stödja hans specifika sakfråga. Tillsammans påverkade de en EU-förordning till fördel för den svenska modellen, främst genom att använda kunskap, nya resurser och aktörer i sina nätverk.

Det finns flera sätt för småföretagare att öka sitt inflytande.

– Gå med i en branschorganisation och delta på lokal nivå tillsammans med andra affärsaktörer – i företagskvällar, seminarier, och liknande, säger Pourmand. Företagare kan skaffa sig politisk kunskap genom att engagera sig i politiska frågor, lära sig förstå hur det politiska systemet är uppbyggt, se vilka aktörer som är centrala inom den egna branschen och prata med sina affärspartners.

Ensam och liten är inte speciellt stark, men med 23 miljoner företag inom EU finns det stort utrymme för att samverka med andra småföretagare. Politisk kunskap är en av de viktigaste faktorerna när det gäller att påverka. Och denna kunskap får man ofta genom att nätverka. Vet man inte var och hur beslut fattas har man ingen möjlighet att säga ifrån.

– Generellt är svenska företag dåliga på att ta för sig. I Bryssel är det inte särskilt många svenska företag representerade i jämförelse med företag från Sydeuropa. Kanske har det att göra med det psykiska avståndet till Bryssel? Sverige har inte gått in för EU helhjärtat.

– Många anser fortfarande att lobbying är något fult. Man liknar det vid korruption och mutor, när det egentligen handlar om förhandling. Politiker är inte experter, de behöver information och kunskap från företagen. Politikerna gapar stort efter svenska företags närvaro i Bryssel, säger Firouze Pourmand.

I dagsläget satsas det enormt mycket på småföretagare, men enligt Pourmand är det få som utnyttjar satsningarna ordentligt. Företagarna är för dåligt insatta.

– EU borde försöka hitta nya kanaler för att nå ut till småföretagen. Man borde satsa mer på EU-kontoren runt om i kommunerna. Det finns också många branschorganisationer och andra aktörer i Sverige, men det är som en djungel för företagen. Branschorganisationerna kan vara naturliga mellanhänder för att nå ut till politiska organisationer. Men de behöver lära sig samarbeta bättre nationellt.

– Branschorganisationernas främsta uppgift är att företräda sina medlemsföretags intressen i politiska sammanhang. Mina resultat visar att det oftast fungerar bra, men företagen hade i vissa fall mer kunskap än själva branschorganisationerna. Ett annat problem med branschorganisationer är att de inte har tillräckligt med resurser. De letar efter ”gemensamma nämnare” och företräder företagen homogent.

Många företagare använder redan nätverkande som en strategi. Pourmand menar att man inte bör separera sina olika nätverk, som affärsnätverk och politiska nätverk.

– Det finns ett starkt beroendeförhållande mellan dessa aktörer. Politiker är beroende av företag, bland annat eftersom de kontrollerar finansiella och teknologiska resurser samt bidrar till sysselsättningen i samhället. Företagen är i sin tur beroende av politiska aktörer. Dels för att de har kontroll över finansiella och icke finansiella resurser, dels för att de har makten att fatta beslut om lagar och regler som företagen måste följa.

– Det är också viktigt att komma ihåg att småföretag ofta är väldigt fokuserade på att få verksamheten att gå runt. Kanske upplever de att det inte finns tid till att engagera sig, men det är helt fel inställning. Nya lagar och regler kan ha förödande effekter för verksamheten. Är man med i en branschorganisation blir man varse nyheter inom den egna branschen, och har någon att konsultera när man vill vara med och påverka, säger Firouze Pourmand.

Kontakta firouze.pourmand@fek.uu.se———–

4437

DELA