Riskkapital är mer än bara pengar

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2001:

Riskkapitalister kan bidra med så mycket mer än bara pengar till det entreprenöriella företaget. Speciellt för teknikbaserade företag kan riskkapitalisters kunskap vara värdefull, ofta redan innan ett investeringsbeslut är fattat.

Tidigare studier om relationen mellan entreprenören och riskkapitalisten är alltför kvantitativa och fokuserade på risktagandet, anser Pontus Willquist, Chalmers tekniska högskola. I sin licentiatuppsats On the Influence of Venture Capitalist – Entrepreneur Interaction in Technology-Based Venture Development undersöker han istället de positiva aspekterna av relationen: hur riskkapitalisten kan skapa värde för entreprenören.

– De riskkapitalister jag undersökt är inte intresserade av vinstutdelning, utan det handlar om att företaget ska börsnoteras och säljas. Den logiken medför att företaget måste växa ganska snabbt. Ju fortare de får tillbaka de investerade pengarna, desto bättre. Därför ställer de också höga krav på företaget de investerar i, säger Pontus Willquist.

Detta innebär att affärsidén diskuteras och ifrågasätts redan i de inledande mötena. Riskkapitalistens möjlighet att påverka företagets utveckling är stor. Ett nytt teknikbaserat företag må kunna sin teknologi utan och innan, men riskkapitalisten har ofta kunskap om produkter, kunder och marknader som entreprenören saknar.

– Att riskkapitalisten tror på teknologin är grunden. Sedan kan han eller hon se andra affärsmöjligheter och föreslå andra utvecklingsvägar. Rent konkret kan detta innebära att satsa på en viss produkt, men på flera marknader.

Det gäller för entreprenören att kunna balansera två typer av lärande. Dels att genomföra de idéer man har, dels att blicka framåt och se nya möjligheter. Här kan riskkapitalisten vara till stor hjälp, både genom att se till att ett steg är färdigt innan nästa tas, men även genom att erbjuda sitt nätverk av kompetenta personer och potentiella kunder.

Men riskkapitalistens påverkan på utvecklingsprocessen är inte odelat positiv. Ett alltför ivrigt påhejande kan bli till en fallgrop.

– Ta den svenska e-handelshajpen till exempel. Många av de företag som nu är nedlagda hade kanske funnits kvar än i dag om de lanserats i långsammare takt, konstaterar Pontus Willquist.———–

1419

DELA