Preliminärt program för 2006 års workshop
- Publicerad: 22 sep 2006,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 22 sep 2006,
- 3:29 e m
Fler programpunkter kommer att tillkomma – se till att påverka genom att skicka in ditt förslag
Måndag den 6 november
09.30 Mingel och registrering
10.00 Välkomna!
Magnus Aronsson, VD ESBRI, hälsar välkommen och informerar om workshopen
10.15 Dr. Lena Ramfelt, KTH och Stanford University – Det entreprenöriella klassrummet
Hur kan man som lärare skapa ett entreprenöriellt klassrum? Vilka möjligheter respektive utmaningar är viktiga att ha i åtanke? Lena berättar om sina egna erfarenheter som lärare och ger sin syn på byggandet av det entreprenöriella klassrummet.
11.00 Mingel
11.15 Workshops på temat Det entreprenöriella klassrummet idag och imorgon
Högskola/universitet
Under workshopen kommer deltagarna ges
möjlighet att dela med sig av sina egna erfarenheter från entreprenörskapsutbildning.
Gymnasiet
Under workshopen kommer deltagarna ges
möjlighet att dela med sig av sina egna erfarenheter från entreprenörskapsutbildning.
12.00 Lunch i restaurang Tokyo
Högskola/universitet
13.15 Susanne Andersson, Nyckelaktörsprogrammet, VINNOVA – Nyckelaktörer i innovationsprocesser
Susanne arbetar som programledare för Nyckelaktörsprogrammet som syftar till att underlätta för samverkan mellan forskningsaktörer, företag och andra aktörer i samhället samt för nyttiggörande av kunskaper och kommersialisering av forskningsresultat. Susanne kommer att berätta om vad som hänt sedan programstarten 2006 och om satsningarna inför 2007/2008.
Gymnasiet
13.15 Fredrik Malm, riksdagsledamot för Folkpartiet liberalerna och ordförande i Liberala ungdomsförbundet – Framtidens gymnasieskola. Fredrik kommer att berätta om den nya regeringens planer för gymnasieskolan samt svara på frågor om hur de nya riktlinjerna kommer att påverka entreprenörskapet i gymnasieskolan.
14.15 Mingel
14.45 Christer Westlund – Entreprenöriellt lärande
Christer kommer att hålla en gigantisk workshop för samtliga lärare där innebörden och konsekvenserna av entreprenöriellt lärande kommer att avhandlas. Detta inspirationspass baseras på ett projekt inom ramen för NUTEKs nationella entreprenörskapsprogram. Christer är initiativtagare till Sveriges första Drivhus i Karlstad och idag driver han Me University AB samt arbetar med Hälso- och ledarskapsprogrammet på Broby Grafiska Utbildning i Sunne.
16.45 Yasuragi & Qi gong
19.30 Gemensam 4-rättersmiddag i restaurang Tokyo
Tisdag den 7 november
09.00 Dr. Jonathan Levie, Hunter Centre For Entrepreneurship, University of Strathclyde – Internationella perspektiv på Entreprenörskapsutbildning
Hur ser utvecklingen av entreprenörskapsutbildning ut i Storbritannien? Vad karaktäriserar entreprenörskapet i Skottland? Jonathan är forskaren som inte enbart intresserat sig för utvecklingen av entreprenörskapsutbildningar, utan som också har ett förflutet som entreprenör.
10.00 Mingel
Högskola/universitet
10.15 Entreprenörskapets uppenbarelse
11.00 Socialt entreprenörskap
Gymnasiet
10.15 Jan Schierbeck, Skolverket – Entreprenörskap i gymnasieskolan
Jan kommer att hålla en workshop för alla gymnasielärare där deltagarna aktivt och praktiskt får träna sig på att jobba med entreprenörskap i klassrummet. Han kommer även att beröra vad gymnasielärare kan ta med sig från GY 07-processen.
12.00 Lunch i restaurang Tokyo
13.00 Tre miniworkshops
Samverkan högskola/universitet och gymnasiet
Alternativa undervisningsmetoder
Samverkan med näringsliv
13.45 Summering och avslutande reflektioner
14.15 Gemensam avfärd från Hasseludden till Näringslivets hus i centrala Stockholm
15.00 Dr. Jonathan Levie, Hunter Centre For Entrepreneurship, University of Strathclyde – Entreprenörskap & Lärande
fnuttKan man lära ut entreprenörskap?” Frågan är felaktigt ställd, menar Dr. Jonathan Levie. Enligt honom lyder den relevanta frågan: ”Kan man lära sig entreprenörskap?”, och han besvarar den med ett rungande ”JA”. I sin undervisning använder han sig av så kallat erfarenhetsbaserat lärande. Det skiljer sig markant från traditionella undervisningsmetoder, och lämpar sig väl för att föra in entreprenörskap på såväl grundskole-, som gymnasie- och högskolenivån. Jonathan Levie kommer att redogöra för sin intressanta metod, och hur den har fungerat i olika utbildningsmiljöer.
17.00 Slut
———–