Planering viktig vid samarbete

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerade även i Entré nr 2, 2001:

Att internationalisera kan vara en svår uppgift för mindre företag. Ett sätt är att göra gemensam sak med andra företag. Men ett samarbete bäddar också för nya problem.
– Alla företag är individuella, och alla företag passar inte ihop. Det är viktigt att lägga tid på hur man ska samarbeta, och med vem.

Orden är Niina Nummelas och de sammanfattar på ett bra sätt vad hon kommit fram till i sin doktorsavhandling SME Commitment to Export Co-operation. I den har hon studerat hur exportsamarbetet ser ut mellan små oberoende företag som tillsammans söker sig mot internationella marknader.

– Idén har varit att bidra med en ny synvinkel. Sedan 70-talet har det forskats en hel del om samarbete mellan småföretag. Men jag har inte hittat någon annan undersökning som studerar ”commitment” till ett samarbete mellan flera parter som söker sig utomlands tillsammans, säger Niina Nummela som är verksam vid Handelshögskolan i Åbo.

Commitment på två sätt

Enligt Nummela finns inget svenskt ord som på ett bra sätt beskriver begreppet commitment som används i hennes avhandling. Men en ungefärlig betydelse är engagemang och bindningsförmåga till exportsamarbetet. Hon har identifierat två typer av commitment: dels commitment till exportsamarbete, dels commitment till internationaliseringen i sig. Styrkan i engagemanget till internationalisering påverkar i hög grad styrkan i engagemanget till exportsamarbetet.

– Commitment är en process som utvecklas långsamt. Hur företagen i samarbetet ser på internationalisering är avgörande. Här har även yttre faktorer en inverkan. Om det exempelvis är lågkonjunktur i hemlandet letar man sig gärna ut till andra marknader, och när det är bättre på hemmamarknaden glömmer man bort de utländska kunderna.

Kostnadseffektivt samarbete

Många exportsamarbeten mellan småföretag har en gemensam försäljningsorganisation mot utlandet. En av fördelarna med att gå ihop är att kostnaderna för internationaliseringen blir mindre. En annan att företaget kan koncentrera sig på huvudverksamheten i hemlandet istället för på en tidskrävande utlandssatsning. Men enligt Niina Nummela finns det nackdelar med att leja ut för mycket av internationaliseringsarbetet.

– När samarbetet tar slut, eller personen som har skött försäljningen mot utlandet slutar, har det enskilda företaget inte lärt sig något. Företagen borde engagera sig mer eftersom de då lär sig saker som kan komma till användning i framtiden.

Nummela menar att företagen kan styra hur mycket de lär sig av ett exportsamarbete genom att noga tänka igenom hur de ska satsa redan i inledningsskedet. Att välja rätt partners är en av de frågor de bör tänka över på ett tidigt stadium.

– Många inleder ett samarbete utan att planera så mycket. De ser inte över möjligheterna och lägger inte tillräckligt med tid på hur samarbetet ska se ut för att bli så lyckat som möjligt, säger hon.

Att samarbetet blir lyckat är viktigt, inte minst för företagets framtid. Men det finns även andra intressenter.

– I de nordiska länderna har samarbetsprojekt fått ganska mycket stöd från staten. Då är det viktigt för dem att få reda på hur samarbetet fungerar och hur det skulle kunna fungera bättre, säger Niina Nummela.
———–

1058

DELA