Planering, struktur och fokus är nyckeln till framgång
- Publicerad: 18 mar 2003,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 18 mar 2003,
- 3:28 e m
Följande text publicerades på ESBRIs webbplats 18 mars 2003:
Nya forskningsrön om nyföretagande:
Den typiska svenska nyföretagaren är en man i 40-årsåldern med tidigare erfarenheter av fnuttsinfnutt bransch. I 75 procent av fallen har han inga tillväxtambitioner, utan nöjer sig med att få ihop till brödfödan. Detta är några av resultaten från en unik studie som presenterades vid Estradföreläsningen* 12 mars.
Mikael Samuelsson, doktorand vid Internationella handelshögskolan i Jönköping, har tillsammans med docent Frédéric Delmar, Handelshögskolan i Stockholm, följt 622 svenska försök att starta företag under två år. Genom regelbundna intervjuer och enkäter har de samlat in fakta om vilka de presumtiva företagarna är, vad de gör och hur processen att starta ett företag ser ut. Syftet är att förklara varför vissa företagsstarter lyckas medan andra misslyckas.
– De allra flesta som ger upp sitt försök att starta företag gör det efter 9-10 månader. Vi har inte funnit några skillnader mellan män och kvinnor, eller mellan de som startar företag själva respektive tillsammans med andra, sa Mikael Samuelsson.
– Att få ett positivt kassaflöde tar ungefär lika lång tid, i genomsnitt 8-9 månader. Här finns en svag könsskillnad, det tar något längre tid för kvinnor och mixade startlag att börja gå med vinst, fortsatte han.
Idioter och pizzerior
Bakom varje företag finns en affärsidé, och den kan vara antingen innovativ eller reproducerande. Innovativa affärsidéer är mer osäkra, eftersom de bygger på att innovatören lyckas övertyga omvärlden om produktens förträfflighet. Samuelsson exemplifierade med Thomas Edison, som länge fick finna sig i att bli kallad fnuttidiotfnutt. Reproducerande affärsmöjligheter är förknippade med risk, men risken är relativt enkel att beräkna. Vill man starta en pizzeria kan man uppskatta kundunderlaget utifrån antalet invånare och konkurrenter.
– Vi måste förstå båda typerna av affärsidéer för att förklara nyföretagandet. Det räcker inte med att bara studera de idiotförklarade, eller bara pizzeriorna.
Enligt läroboken ska nya företag planera, skapa legitimitet, skaffa resurser, utveckla rutiner och relationer. Men ingen kan göra allt på samma gång.
– Vissa saker är viktigare än andra och vissa saker måste göras före andra. Intervjuer med framgångsrika seriella entreprenörer, det vill säga nyföretagandets experter, visar att det som är viktigt för startprocessen ofta tar lång tid. Det bör man därför sätta igång med först, sa Frédéric Delmar.
Innovatörer bör först och främst inrikta sig på att kombinera olika kompetenser. Därefter kan de utveckla prototyp, strategi och sitt sociala nätverk. För reproducenterna är det viktigast att analysera konkurrenterna. Sedan kan de börja dra nytta av det sociala nätverket.
* fnuttEstrad – öppna föreläsningar om entreprenörskap och småföretagfnutt arrangeras av ESBRI (Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning) och SSES (Stockholm School of Entrepreneurship)
Föreläsarnas OH-bilder kan du titta på här.———–