Osäker innovation
- Publicerad: 8 aug 2011,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 8 aug 2011,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2011:
Klimatförändringar och miljöproblem har ökat efterfrågan på nya, innovativa energilösningar. Många vill vara med och dela på kakan. Samtidigt dras branschen med stor osäkerhet, ingen vet vilken lösning som blir framtidens standard. Anne Louise Koefoed har följt företaget Norsk Hydro under utvecklingen av en ny vätgasbaserad energiteknik.
– Det är väldigt osäkert hur miljöteknikområdet kommer att utvecklas. De företag som i dag fungerar som pionjärer måste organisera sig i blindo och förhålla sig till en framtid de inte vet någonting om, säger Anne Louise Koefoed.
– Lanseringen av en ny innovation har ofta en lång historia bakom sig. Den är beroende av pionjärer som vill nya saker, ser nya möjligheter och sammanhang, och som spränger gränser i förhållande till konventionell kunskap.
Hennes studier har resulterat i doktorsavhandlingen Hydrogen in the making: How an energy company organises under uncertainty.
Det utvecklingsprojekt Koefoed har följt kom ”från golvet”. Genom att vara med från ett tidigt skede och följa innovationsprocessen från idé till färdig produkt har hon velat ta reda på varför ett företag väljer att satsa på en vision på det här sättet. Vilka handlingar och värderingar ligger bakom ett sådant beslut, och hur går företagen tillväga när de ska konkretisera en idé?
En viktig handling är såklart att mobilisera de resurser som behövs för att driva projektet.
– Mycket tid och energi går åt till att bygga förtroende för innovationen, både internt och externt. Och till att skapa åtaganden och engagemang hos de inblandade.
– Marknaden är inte någon svart låda som levererar energiteknologi på beställning så länge priset är rätt. Innovationsprocesser tar tid, och samarbete med andra företag och organisationer är avgörande för att skapa resurser till nya utvecklingsprojekt.
Det handlar alltså inte om någon enkel, linjär process där företagen planerar, utför och utvärderar ett projekt. En innovationsprocess är betydligt mer komplex än så. Och eftersom en stor del av utvecklingen sker i samarbete med andra aktörer, blir det hela än mer komplext.
Anne Louise Koefoed har bland annat studerat så kallade demonstrationsprojekt där företag experimenterar med nya, omogna tekniker. De kan ses som lärandeprojekt där organisationen systematiskt utvecklar, utvärderar och implementerar nya lösningar i praktisk tillämpning. Demonstrationsprojekt spelar en viktig roll för innovationsprocessen och för företagens inträde på nya marknader.
– Allt det här hänger ihop. Det som händer i ett demonstrationsprojekt flätas ihop med företagets övriga pionjäraktiviteter, mobilisering av resurser och finjustering av deras vidare engagemang på området.
Handling och aktivt deltagande är också avgörande för innovationsprocessen.
– Handling ger en förståelse för hur andra organisationer tänker och agerar. Och mer koll på hur andra företag tänker kan ge insikt om hur energibranschen kommer att utvecklas framöver. På så vis klarnar förhoppningsvis det egna företagets framtidsmöjligheter.
Kommunikation är viktigt, både internt och externt, för att göra det nya synligt och accepterat och skapa intresse för företagets visioner. Ett sätt att få förtroende för en ny lösning är att koppla innovationsprocessen till olika samhällsutmaningar, som hållbarhetstänkande, klimatförändringar och regional utveckling.
– Det är också viktigt att koppla ”det nya” till ”det gamla”, alltså att skapa förtroende för det nya genom att associera det till existerande resurser och prioriteringar. Ledningen måste finnas med ombord för att legitimera och staka ut en riktning för satsningen.
– Det gäller att utmana dominerande tankesätt inom organisationen. Det vanliga är ju annars att företag går in i framtiden genom att se över axeln och fortsätta enligt gamla traditioner, konstaterar Anne Louise Koefoed.
Kontakta annelouise.koefoed@gmail.com———–