Oljepriset påverkar nätverkande i Libyen
- Publicerad: 24 jun 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 24 jun 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2009:
Många utvecklingsländer har relativt instabila marknader. Inte sällan är de också helt beroende av en enda resurs, som Libyen av sin olja. Det medför att oljepriset påverkar det mesta i det libyska affärslivet, även relationerna med andra företag.
Hur interagerar lokala företag i Libyen med multinationella företag? Det har Alsedieg Alshaibi ägnat sitt doktorandarbete åt att undersöka. Avhandlingen Business Relationships Between Local Firms and MNCs in a less Developing Country: The Case of Libyan Firms har lagts fram vid Mälardalens högskola.
I den utvecklar Alsahibi en modell för att studera affärsrelationer i mindre utvecklade länder. Han har studerat 60 libyska företag inom tillverkningsindustrin, med fokus på deras relation till sina utländska leverantörer.
Resultaten visar att faktorer som konkreta samarbeten och informationsutbyte har en relativt liten påverkan på affärsrelationerna. Den lokala omgivningen, som exempelvis det politiska klimatet, har en större inverkan.
Resultaten kan, menar Alshaibi, fungera som en påminnelse till både politiker och företag i mindre utvecklade länder: De måste förstå konsekvenserna av sina handlingar. Resultaten kan också ge multinationella företag som verkar i dessa länder en förståelse för varför företag där agerar på ett visst sätt. En sådan förståelse kan förhoppningsvis förenkla samarbetet.
Avhandlingen ger också insikter i affärsnätverkande på marknader som är beroende av en resurs, som olja. Resultaten visar att förändringar i oljepriset också påverkar relationerna mellan affärspartners.———–