Olika syn på tillväxt i teori och praktik

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2010:

”Business Growth” – Do Practitioners and Scholars Really Talk About the Same Thing? Leona Achtenhagen, Lucia Naldi och Leif Melin ställer frågan i tidskriften Entrepreneurship Theory and Practice (nr 2, vol 34, 2010). De menar att tillväxt betyder olika saker för entreprenörer och akademiker. Detta är problematiskt, skriver de, med tanke på att entreprenörskap är ett forskningsfält som har stark koppling till utövarna. Enligt författarna är tillväxt en komplex fråga för företagare. I entreprenörernas ögon handlar det till stor del om intern utveckling som ökar företagets värde. Inom forskarvärlden har man i stället oftast intresserat sig för de tillväxttecken som är lätta att mäta och studera. Detsamma gäller inom policyvärlden: där är det nya arbetstillfällen som räknas. Forskarna föreslår bland annat olika tillväxtmått i olika typer av företag.

Kontakta acle@ihh.hj.se———–

2250

DELA