NY FORSKNING | Så jobbar ni framgångsrikt med externa innovatörer
- Publicerad: 1 apr 2025,
- 10:54 f m
- Uppdaterad: 1 apr 2025,
- 6:34 e m

Företag som vill stärka sin innovationskraft vänder sig allt oftare till externa innovatörer. Så hur får man till ett riktigt lyckat samarbete?
Det finns några faktorer som är avgörande för om ett samarbete med externa innovatörer faktiskt leder till innovativa möjligheter, idéer och lösningar. Det menar professorerna Simone Ferriani och Gino Cattani som nyligen publicerat artikeln ”Lessons Learned From Outside Innovators” i tidskriften MIT Sloan Management Review.
Nyckeln ligger i en kombination av kulturell öppenhet, strukturerad strategi tydliga processer och långsiktigt engagemang:
Vikten av en öppen kultur
För att externa innovatörer ska kunna bidra fullt ut behöver företaget skapa en miljö där nya idéer värdesätts. Transparens och öppen kommunikation är avgörande för att bygga förtroende och säkerställa att alla parter delar samma målbild.
Strukturerade samarbeten ger resultat
Forskningen visar vidare att framgångsrika företag ofta har dedikerade team eller roller som hanterar samarbeten med externa aktörer. Genom tydliga strukturer och incitament kan idéer från externa innovatörer utvärderas, utvecklas och implementeras mer effektivt.
Flexibilitet och risktagande
Externa perspektiv kan utmana befintliga processer, och företag som är öppna för förändring har större möjligheter att dra nytta av nya insikter. Att tillåta experimentering och acceptera att vissa idéer misslyckas är en viktig del av innovationsarbetet.
Långsiktiga relationer skapar hållbar innovation
Slutligen är det viktigt att bygga nätverk av externa innovatörer, det ger företag en mer dynamisk och hållbar innovationsstrategi. Kontinuerlig dialog och utveckling av samarbetsformer är avgörande för att relationerna ska vara framgångsrika över tid.
Genom att leva upp till dessa faktorer kan företag bättre utnyttja potentialen i externa innovationer och skapa en mer dynamisk och konkurrenskraftig organisation.
Om författarna
Simone Ferriani är professor i entreprenörskap vid Department of Management, University of Bologna, Italien och Bayes Business School, City & St.George’s, University of London, England.
Gino Cattani är professor i management och organisation vid Stern School of Business, New York University, USA.