Nätverkande aktiviteter lönar sig
- Publicerad: 20 mar 2009,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 20 mar 2009,
- 3:30 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2009:
Goda nätverksrelationer och förmåga att hantera kontakter har både direkt och indirekt effekt på ett företags prestationer och konkurrenskraft. Sari Roininen har lagt fram sin avhandling Networking as a tool for competitive advantage – Evidence from Swedish new ventures vid Luleå tekniska universitet.
Nätverksaktiviteter och nätverksförmåga, som att initiera, tillvarata och utveckla kontakter, påverkar företagets entreprenöriella strategier.
– Dessa faktorer kan i sin tur indirekt öka företagets lönsamhet, via den förbättrade strategin. De kan även ha en direkt effekt via andra fördelar som nätverket erbjuder, säger Sari Roininen.
Ett företag får, med rätt strategiska relationer, tillgång till resurser, ny kunskap och information. Dessutom kan nätverkandet i förlängningen leda till att företaget blir mer innovativt, proaktivt och risktagande.
Komplexiteten påverkar
Roininen har studerat 171 nystartade företag i Sverige, och kan visa att nyttan av nätverkande är beroende av hur komplexa företagen är. Komplexiteten kan vara både extern och intern. Extern komplexitet avser en omognad bland kunderna att acceptera och ta till sig företagets produkt. Med intern komplexitet menas att företaget har stor variation när det gäller arbetssätt.
– De komplexa företagen behöver vanligen mer expertrådgivning, legitimitet och status från partners. De har större internationell marknad och är överlag mindre rutinmässiga, det vill säga de har varierande metoder och processer. Ett exempel är akademiska avknoppningar.
Komplexa företag är bättre på att skapa, utveckla och tillvarata nya kontakter. De har en tydligare entreprenöriell strategi, som syftar till att prestera bättre, än icke-komplexa företag. Komplexa företag använder sig även i större utsträckning än andra företag av nätverksrelationer.
– Ju mer internt och externt komplext ett företag är, desto mer nytta kan företaget ha av att nätverka och använda en entreprenöriell strategi.
– När nya, högpresterande företag utvecklas bör man ta hänsyn till deras nätverksaktiviteter, men även till komplexiteten. Det skulle öka överlevnadsgraden, säger Roininen.
Hur bra ett företag är på att nätverka, så kallad nätverksförmåga, mäts vanligen av faktorer som: förmåga att skapa relationer, kunskap om partners, koordinationsförmåga och intern kommunikation, både i företaget och i nätverket.
Våga initiera nya kontakter
Roininen har även lagt till variabeln ”våga vara öppen för nya relationer”.
– Nya företag måste våga vara öppna för nya kontakter och samarbetspartners. De måste också kunna avveckla kontakter som inte ger något mervärde. Detta skulle kunna leda till en ökad benägenhet att ta risker och att företaget vågar mer än tidigare, vilket kan leda till ökad innovativitet och ett bättre resultat i slutändan.
Nätverkande kan ha effekt på, och vara avgörande för, lönsamheten i komplexa företag.
– Bra nätverksförmåga i sig ökar inte lönsamheten. Men företaget kan förbättra sin förmåga att hantera sociala relationer. Därmed blir företaget mer proaktivt, och tillsammans med partners vågar det ligga steget före konkurrenterna. Om parterna dessutom har god kunskap om vad de andra i nätverket gör, vilka deras styrkor, svagheter och produkter är, ökar fördelarna med att jobba tillsammans, säger Sari Roininen.
För mer info: sari.roininen@ltu.se
———–