Motiven viktiga för framgångsrikt samarbete

Maria
Marathon Sjöberg
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2008:

För att ett nätverkssamarbete ska bli lyckat krävs att aktörerna har likartade motiv. Det visar ekonomie doktor Johan Johansson i avhandlingen Essays on collaborative processes among SME:s for competitiveness development*. De personliga kontakterna har också stor betydelse – att veta vem som vet och kan vad.

Johan Johansson har studerat samarbetsprocesser och de drivkrafter som får företag och andra grupper att samarbeta. Han har även undersökt hur samarbetsprocesser kan vara viktiga för utvecklingen av ett företags konkurrenskraft.

Johansson har undersökt tre olika samarbetsnätverk under åren 2002-2006. I det första nätverket ingick sex verkstadsföretag i Norrbotten. Det andra var ett innovationssystem med ett 100-tal aktörer, däribland universitet, basindustri och it-företag i Norr- och Västerbotten. Det tredje nätverket bestod av ett 60-tal it-företag i Norr- och Västerbotten samt norra Finland.

Ett av avhandlingens viktigaste bidrag är, enligt Johansson, en ny modell som länkar ihop mikro-orienterad teori på företagsnivå med meso-orienterad teori på systemnivå. Johansson undersökte flera etablerade modeller, men tyckte att de alla hade någon form av brist.

– Antingen visade de inte vad aktörerna samarbetade om, eller så missade de varför man samarbetade. Resultatet blir en ganska mekanisk syn på vad samarbete är.

– Genom att kombinera ihop de olika modellerna och ta med några nya element, som exempelvis motiv, blir det en mer komplett syn på samarbete. Min modell beskriver hur samarbete går till, varför man samarbetar och utvecklas, säger Johan Johansson.

Just att ha överensstämmande motiv till strategiskt samarbete är viktigt för ett nätverks framgång. En aktör kan ha flera olika motiv för sitt deltagande, och motiven kan också förändras under samarbetets gång. Motiven påverkar valet av samarbetspartner och projekt, och har även betydelse för resultatet.

– Företagare måste först tänka igenom vad de själva vill. Vad hoppas de få ut av ett samarbete? När de har det klart för sig, kan de börja välja samarbetspartners.

Viktigast veta vem

Samarbeten med motiv att förbättra nuvarande affärer verkar vinna mest på know-how-kunskap. Samarbeten med motiv att utveckla nya produkter, marknader och affärer tjänar i stället främst på know-what-och know-why-kunskap.

Men den viktigaste grunden är ändå att veta vem som vet och kan vad, menar Johansson. Ett av de samarbetsprojekt han har studerat gav tydligt bevis på know-who-kunskapens betydelse.

– När samarbetet satte igång var det inte längre bara vd: n som kände folk och visste vem. Inköpare, verkstadschefer och en massa andra människor i de olika organisationerna lärde känna varandra, och plötsligt fick det jättestora effekter. Ökade kontaktytor mellan företagen leder till en stor effektivitetsvinst, konstaterar Johansson.

Långt perspektiv

Enligt Johan Johansson är vägen till ett väl fungerande innovationssystem lång och dynamisk. Processen är självorganiserande: den är svår att planera fram eller styra.

– Det gäller att inte vara för kortsiktig, utan att ha ett ganska långt perspektiv. I min avhandling visar jag att sådana här samarbeten tar väldigt lång tid på sig att växa ut. Min uppmaning till offentliga beslutsfattare är att ha detta i åtanke.

– Inledningsvis, innan man har formerat sig och kommit överens, får man räkna med friktioner. Vinsterna kommer senare.

När det gäller framtida forskning kring offentligt finansierade innovationssystem, menar Johansson att det finns mer att göra. Tidiga mätningar av samarbetens eventuella framgång behövs för mer långsiktiga ekonomiska satsningar.

– Det skulle vara intressant att på ett tidigt stadium hitta indikatorer som visar om samarbetet kommer att bli lyckat. Inom detta område tror jag att vi forskare skulle kunna göra nytta, säger Johan Johansson.

För mer info: johan.johansson@ltu.se

* Avhandlingen har lagts fram vid Luleå tekniska universitet———–

1397

DELA