Möjligheten gör företaget
- Publicerad: 6 mar 2003,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 6 mar 2003,
- 3:28 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2002:
Att kunna identifiera nya affärsmöjligheter är bland det viktigaste för att bli en framgångsrik entreprenör. Viktigare än övriga individuella egenskaper menar vissa, däribland Vesa Puhakka.
– Det som saknas hos många företag är just förmågan att se nya möjligheter, säger han.
I avhandlingen Entrepreneurial Business Opportunity Recognition – Relationships between Intellectual and Social Capital, Environmental Dynamism, Opportunity Recognition Behavior, and Performance har Vesa Puhakka undersökt vilka mekanismer som ligger bakom entreprenörens identifierande av affärsmöjligheter.
– Det handlar om att skapa något nytt genom att kombinera olika typer av färdigheter och information. Det görs främst med hjälp av personliga relationer, formell kunskap och kreativitet, säger ekonomie doktor Vesa Puhakka vid Oulo universitet i Finland.
Han menar att det länge har funnits ett tomrum inom entreprenörskapsforskningen vad gäller det här området. Därför har han i sin avhandling tagit fram en teoretisk modell som beskriver identifierandet av affärsmöjligheter.
Han har också testat teorierna på 101 nyblivna företagare i Finland. De har fått svara på frågor om hur de resonerat kring affärsmöjligheter när de startade sitt företag. Puhakka har kommit fram till att entreprenörer i första hand upptäcker möjligheter genom att analysera konkurrentsituationen.
– Bra information om vad konkurrenterna håller på med gör det möjligt för entreprenören att hitta de hål som kan fyllas genom att exploatera nya affärsmöjligheter.
Många entreprenörer försöker också proaktivt skapa möjligheter, som kan generera nya värden i framtiden. Detta lönar sig i längden, menar Vesa Puhakka.
– Mina studier visar att det här är mycket viktigt för entreprenörer. Det påverkar i hög grad hur företaget lyckas i framtiden. Att leta efter nya möjligheter påverkar bland annat tillväxten i nya företag på ett positivt sätt. Det lönar sig alltså att lägga ned tid och resurser på att aktivt försöka skapa möjligheter.
Forma informationen
Puhakka har bland annat tittat på hur intellektuellt och socialt kapital påverkar identifierandet av affärsmöjligheter.
– Entreprenörer som är bra på att upptäcka möjligheter, har den intellektuella kapaciteten att hitta relevant information och forma den till en möjlighet. De har också tillräcklig formell kunskap för att använda den här informationen. Dessutom har de förmågan att skapa sociala kontakter och nätverk. Genom nätverken kan de hitta information, sprida sina idéer och få feedback på eventuella möjligheter.
Kreativitet är också en egenskap som är av stor vikt för hur bra en entreprenör är på att identifiera nya affärsmöjligheter.
– Förmågan att se saker på ett annorlunda sätt är viktig för att upptäcka nya möjligheter. Med kreativitet kan man också skapa sig en bild av hur framtiden kommer att se ut, och förhoppningsvis ligga ett steg före konkurrenterna i identifierandet av möjligheter.
Men det räcker inte med rätt egenskaper för att nya affärsmöjligheter ska uppstå. Det är också viktigt hur omvärlden ser ut. När dynamiken i affärsklimatet är högt, ökar antalet möjligheter och därmed också sökandet efter möjligheter. En turbulent omvärld tyder på att det finns hål att fylla.
För mer info: vesa.puhakka@oulu.fi———–