Mjukt stöd gynnar entreprenörskapet

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 2, 2003:

Varken det geografiska läget eller chefens utbildning har betydelse för företagets entreprenöriella orientering. Öppen kommunikation, teknologi och nätverkande är desto viktigare.

Finns det några samband mellan ett företags resurser eller strategier och dess entreprenöriella orientering? Einar Lier Madsen undersöker frågan i licentiatuppsatsen Ressurser, strategier og entreprenøriell orientering som lagts fram vid Handelshögskolan i Bodø. 546 företag som mottagit statligt stöd under 2001 ingår i studien.

Resultatet visar att företag som utnyttjar sina nätverk, har aktiva styrelser och ett stort flöde av information tenderar att vara mer entreprenöriella. Det finns också ett positivt samband mellan teknologiska resurser och entreprenöriell orientering.

Däremot har chefens utbildning och erfarenhet ingen betydelse för entreprenörskapet, och det har inte heller företagets geografiska placering. Ofta hävdas att god tillgång till kapital ger en organisatorisk frihet som ökar förändringsbenägenheten och innovationslusten. Einar Lier Madsen finner tvärtom ett negativt samband mellan finansiella resurser och entreprenöriell orientering.

Ett företags valda konkurrensstrategier hänger också ihop med den entreprenöriella orienteringen. Studien visar att de undersökta företagen med produkt- eller marknadsorienterade strategier är mer entreprenöriella än de som satsar på att konkurrera främst genom att hålla låga priser.

Sammanfattningsvis visar licentiatuppsatsen att de fnuttmjukafnutt värdena är viktigare än de fnutthårdafnutt. Nätverk, informationsflöden och styrelseledamöter har större betydelse för entreprenörskapet än finansiella muskler och geografisk lokalisering. Detta tyder på att de statliga stödprogrammen bör satsa på stöd till mjuka faktorer snarare än att bara skjuta till riskkapital, menar Einar Lier Madsen.

För mer info: einar.lier.madsen@hibo.no ———–

1065

DELA