Med molnet som innovationsmiljö

Åse
Karlén
DELA
Foto: Sam Schooler/Unsplash.

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2019:

Att företag flyttar sina IT-system till molntjänster är mer än bara en teknikalitet. Genom att samverka i molnet kan företaget bygga innovations- och konkurrenskraft, visar Mirella Muhić i sin avhandling.

– I molnet möts företag som nyttjar samma tjänster och har samma behov. Företagen delar huvudleverantörer, underleverantörer och mellanhänder – i molnet är alla en del av samma cloud sourcing-arrangemang, säger Mirella Muhić i ett pressmeddelande.

Hon har disputerat i innovationsteknik vid Lunds universitet. Doktorsavhandlingen har titeln Transition to cloud sourcing – Innovation and Competitive Advantage. Den är en sammanläggning av fem artiklar, baserade på tre kvalitativa studier.

Innan beslutet att flytta företagets information och processer från egna datorer till det mer diffusa ”molnet” tas, funderar nog de flesta över frågor som rör säkerhet, transparens och tillit. De uppenbara fördelarna med molntjänster är att de är kostnadseffektiva, flexibla och medger skalbarhet. Men bortom detta finns alltså även mer långtgående möjligheter att exploatera.

– En hel del missar att cloud sourcing innebär att gå in i relationer med flera olika molnleverantörer och partners – relationer som behöver underhållas och utvecklas, säger Muhić.

Hennes forskning visar att företag kan skapa innovation genom att odla relationerna i molnet. För att göra det krävs förändringsvilja, en stor portion kommunikation, och förmåga att fatta snabba beslut. Företag som bemästrar detta kan öka sin konkurrenskraft genom förändrade affärsmodeller, marknadsexpansion och nya tjänster, enligt Mirella Muhić.

Kontakta mirella.muhic@design.lth.se———–

841

DELA