Med livet som insatsvara

Jonas
Gustafsson
DELA
-

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2015:

Ett bed and breakfast och café som serverar ekologisk mat från den egna trädgården. Det är kanske sinnebilden av ett livsstilsföretag på landsbygden, och en dröm för många. Den här typen av verksamheter är viktiga för den regionala attraktiviteten. Samtidigt är de en del av företagarnas personliga livsprojekt. Företagarna själva blir därmed en del av produkten. Det är en ny livsstilsmarknad som har tagit form, menar Erika Andersson Cederholm och Carina Sjöholm i Landsbygdens småföretag som livsstil, besöksmål och regional attraktion (Gränsløs, nr 5, 2015). De har studerat 26 små upplevelseföretag i Skåne och kommer fram till att en utmaning är att hålla balansen mellan personliga förväntningar, marknad och regionala utvecklingsambitioner. När man hela tiden har kunder i det egna hemmet är det viktigt att ”sätta gränser i det gränslösa”.

Kontakta erika.andersson_cederholm@ism.lu.se———–

1293

DELA