Med folket som innovationsmotor
- Publicerad: 19 sep 2016,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 19 sep 2016,
- 3:27 e m
Följande text publicerades även under vinjetten ”Esbrinytt” i Entré nr 2, 2016:
I jakten på det senaste öppnar många företag sina innovationsprocesser mot omvärlden. Hur använder man sig av användare för att bli mer innovativ? Karim Lakhani från Harvard Business School föreläste på Estrad 26 februari 2016 under titeln Open Innovation – How can I use the crowd?
Lakhani är grundare av The Crowd Innovation Lab vid Harvard Business School. Tanken med deras arbete är att lösa verkliga innovationsproblem, samtidigt som de bedriver samhällsvetenskaplig forskning kring hur öppen innovation går till.
Hans forskarteam har bland annat hjälpt Nasa att få med sig allmänheten i den kreativa processen. Ett uppdrag gick ut på att förbättra solpanelernas kapacitet på rymdstationen ISS. Förstapriset på 10 000 dollar lockade 459 tävlande från hela värden, och gav 2 000 idéer.
– Mer än hälften av tävlingsbidragen var bättre än Nasas egna lösningar. Vi gjorde det för 30 000 dollar på två veckor. Det hade inte ens räckt till en rymdtoalett, sa Karim Lakhani.
Alla forsknings- och innovationsprojekt karaktäriseras av stor osäkerhet. Man kan satsa massor av resurser utan att veta om det kommer att ge något tillbaka. Och det är svårt att hitta de bästa problemlösarna.
– Det finns alltid någon utanför den egna organisationen som har en bättre idé. Om man ska sammanfatta 50 års innovationsforskning så är det en sak som står ut: För att nå framgång krävs många idéer av skiftande slag. Sedan trattar man ner det till en eller ett par riktigt bra idéer som man går vidare med.
– Att använda folket i innovationsprocessen innebär fler idéer, med stor variation. Vi får fler skott på mål, helt enkelt. Och därmed större chans att lyckas.
Internet har ökat möjligheterna att nå ut till folket. Det finns två huvudvägar att gå: tävlingar och samarbeten. Ett känt exempel är att operativsystemet Linux togs fram genom att programmerare över hela världen samarbetade. I dag är det snarare regel än undantag att mjukvara tas fram på det här sättet. 40 procent av Apples mjukvara bygger på open source.
– En person med en annan bakgrund kan tänka på problemet på ett annat sätt. Våra studier visar att det ofta är just ”okonventionella” personer som vinner innovationstävlingar.
En utmaning är att det går emot många organisationers reflexer att släppa in folk utifrån.
– Öppen innovation är inte ett substitut. Det är ett komplement som låter exempelvis Nasa driva innovation väldigt kostnadseffektivt. Men det passar inte alla organisationer.
Johann Füller, University of Innsbruck, hade bjudits in för att kommentera föreläsningen med utgångspunkt i det europeiska sammanhanget:
– Öppen innovation börjar bli det nya normala, och det finns de som har nått fantastiska resultat. Men för många företag innebär det en stor utmaning att öppna sig. Jag tror att det är vettigt att testa sig fram. Börja med ett litet initiativ baserat på öppen innovation, få feedback och utveckla arbetssättet allt eftersom. Organisationen kan bli utmattad om man gör öppen innovation till standard på kort tid, slog Füller fast.
Estradvåren 2016 bjöd även på föreläsningar om kreativitet, design thinking, entreprenöriellt experimenterande och digital innovation.
Alla föreläsningar går att se i efterhand på www.esbri.se/webb-tv———–