Mässor fungerar som cykliska kluster

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2008:

Mässor är mer än bara tillfälliga mötesplatser. Det konstaterar Dominic Power och Johan Jansson i artikeln Cyclical Clusters in Global Circuits: Overlapping Spaces in Furniture Trade Fairs (Economic Geography, nr 4, vol 84, 2008). De har studerat möbel- och inredningsbranschen och finner att mässor är centrala för kunskapsutbyten och affärer. Eftersom mässorna är noggrant inplanerade och återkommande evenemang kan de ses som ett slags cykliska kluster. Power och Jansson visar också att de företag som deltar i mässorna ser till att styra produktutveckling och övrig verksamhet så att den passar in i mässchemat. Företagen drar nytta av mässorna för sin försäljning, men också för att hitta nya medarbetare, nätverka och stärka sitt varumärke. Genom att delta i flera olika mässor bygger de upp sitt sociala kapital.

För mer info: dominic.power@kultgeog.uu.se
———–

1112

DELA