Marknad med möjligheter

Jonas
Gustafsson
DELA
Fyra av författarna bakom Möjligheternas marknad föreläste på Estrad 6 september. Från vänster till höger: Susanne Urban, Lars Aspling, Göran Brulin och Ragnar Ahlström Söderling.

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2010:

Företag som drivs av personer med utländsk bakgrund har en viktig roll i det svenska näringslivet. De sysselsätter i dag omkring 200 000 människor. Det framkommer i antologin Möjligheternas marknad som har getts ut av Tillväxtverket.

Syftet med boken är att öka kunskapen om företagare med utländsk bakgrund. Totalt medverkar 14 författare. Fyra av dem deltog i en Estradföreläsning 6 september: Filosofie doktor Ragnar Ahlström Söderling, Lunds universitet och Högskolan Dalarna, Lars Aspling, Aspling Konsult AB, Göran Brulin, Tillväxtverket och Linköpings universitet, samt filosofie doktor Susanne Urban, Linköpings universitet.

Susanne Urban har, tillsammans med Martin Klinthäll, gjort en kartläggning av företagande bland personer med utländsk bakgrund.

– Det finns en uppfattning att personer med utländsk bakgrund i större omfattning driver företag. Vi ville kolla om det stämmer, sa Susanne Urban.

Resultaten visar att det är vanligare för personer med utländsk bakgrund att driva företag, jämfört med personer med svensk bakgrund. Åtminstone när det gäller första generationens invandrare. Urban påpekade att även om 200 000 personer arbetar i företag som drivs av personer med utländsk bakgrund, så är det en begränsad del av hela arbetsmarknaden vi pratar om här.

– Man bör tänka på att försöka öppna fler marknader och branscher för personer med utländsk bakgrund. Men företagande är inte den enda lösningen på integrationsproblematiken. Man ska inte behöva tvingas in i företagandet för att alla andra vägar till arbetsmarknaden är stängda. Företagare ska man bli för att man vill bli det, slog Urban fast.

Göran Brulin och Lars Aspling har undersökt om det går att främja entreprenörskap genom allmänna insatser och stora program.

– Vi har gjort en ganska kritisk exposé över det här med att främja företagare med utländsk bakgrund. Den politiska viljan saknas inte, men det visar sig snart att det är lättare sagt än gjort, sa Göran Brulin.

Han poängterade att det finns många bra skäl till att fokusera på integrations- och mångfaldsfrågor. Bland annat kan det bidra till ökad tillväxt, samt ett rättvisare och mer demokratiskt samhälle. Men det är inte lätt att nå upp till de högt ställda ambitionerna.

Brulin och Aspling har följt tre aktuella program, bland annat ett strukturfondsprojekt som drivits i fem regioner i Sverige. Målsättningen var att hitta de 300 mest tillväxtbenägna företagen per region, och erbjuda dem kostnadsfri rådgivning. För att hitta företagen har man förlitat sig till olika register.

– Registeransatsen har sina begränsningar. Går det verkligen att utläsa en ägares genuina tillväxtintresse från registerdata? Vi ställde den här frågan flera gånger, men fick inget bra svar, sa Lars Aspling.

Han menade också att det finns en kulturbarriär att komma över. Många projekt skulle sannolikt lättare kunna finna, fånga och främja invandrarföretagare om verkade via olika etniska nätverk.

– Kontakter med sådana nätverk underlättas om IFS/Almi och liknande organisationer etablerar sig i invandrartäta områden.

Ragnar Ahlström Söderling har undersökt Nätverk framåt!, ett initiativ i Falun-Borlänge med syfte att ”identifiera etablerade invandrarföretag inom regionen och särskilt notera de kvinnliga”.

Även här var det svårt att identifiera målgruppen, men i slutändan hittade man i alla fall 19 kvinnor och 11 män som ville delta. Man fann att rådgivning var det stöd som efterfrågades mest, tätt följt av kontakter med andra företag. Sedan gjorde man djupintervjuer med tio av företagarna.

– Huvudproblemet som kom upp vid intervjuerna var svårigheter att skapa långsiktiga och varaktiga relationer med ”svenskar”.

Ahlström Söderling menade att man bör göra en noggrann analys innan man startar den här typen av nätverk.

– Ett råd till potentiella företagare är: Starta inget företag innan du har identifierat och utvärderat en affärsmöjlighet som du verkligen tror på, och passionerat vill förverkliga.

Läs mer om företagare med utländsk bakgrund på www.esbri.se/utland Där finns bland annat en längre version av den här artikeln.

Antologin Möjligheternas marknad finns att ladda ner gratis på www.tillväxtverket.se

Läs ett referat från Estradföreläsningen fnuttMöjligheternas marknad – Om företagare med utländsk bakgrundfnutt.———–

2192

DELA