”Många borde inte starta företag”

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även under vinjetten ”Porträttet” i tidningen ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 1, 2000:

Lars Kolvereid, professor i entreprenörskap:

Det är inte lätt att starta ett nytt företag. Man måste ha en bra idé och rätt personlighet.
De som inte är lämpade för att starta företag bör inte inspireras att göra det, säger Lars Kolvereid, professor i entreprenörskap vid Bodö Graduate School of Business i Norge.

Att starta ett företag kan liknas vid Mowglis äventyr i Djungelboken. Men det finns en stor skillnad man väljer själv om man vill starta ett företag och utsätta sig för de risker det innebär. Mowgli hamnade i djungeln av en slump, han hade inget fritt val.
– Även om man har en bra affärsidé, så lurar många faror i djungeln, säger Lars Kolvereid som använder liknelsen med Mowgli i sin nya bok om entreprenörskap, Gründerboken.

Boken är en populärvetenskaplig sammanfattning av 15 års forskning i entreprenörskap. Den behandlar hela processen, från idé till genomförd etablering, och riktar sig till den genomsnittlige entreprenören, inte till andra akademiker.

– Målet var att använda ett enkelt språk, vi ville inte gömma oss bakom akademiska ord. De flesta andra böcker inom området förutsätter att man är en person som är intresserad av och lämpad för att starta ett företag. Och att man redan har en bra idé. Den här boken kan faktiskt avskräcka från att starta företag. Vi har försökt beskriva ”djungeln” så korrekt som möjligt. En del av oss bör nog undvika de faror som lurar där. Vill man bara bli rik finns det enklare sätt, till exempel att gå in på börsen.

Förutom till potentiella entreprenörer riktar sig Gründerboken till studenter. När vi träffas på ett hotell i centrala Stockholm berättar Lars Kolvereid om en student som sagt att det var den enda bok han kunde läsa en söndagsmorgon efter att ha varit på fest kvällen innan – ett uttalande som Kolvereid verkar nöjd med.

Att boken har fått kritik från andra akademiker just för att den inte är akademisk nog verkar inte bekymra honom nämnvärt.
Tanken är att boken ska vara forskningsmässigt seriös, men presenteras så att den kan läsas av vanligt folk.

En stor del av Gründerboken kom till under ett sabbatsår från professorstjänsten i Bodö. Lars Kolvereid tog med sig familjen och tillbringade ett år vid universitet i Alicante.
– Vi tittade på jordgloben och funderade på vart vi ville åka. Södra Spanien verkade bra: klimatet var varmt och det fanns en norsk skola för barnen. Familjen stortrivdes, vilket innebar att jag kunde koncentrera mig helt på boken.

Lars Kolvereid menar att det är viktigt att byta miljö emellanåt. Han tycker också att det är viktigt att ha andra intressen än de akademiska. Själv spelar han flöjt och snickrar på sitt hus.

– Jag tror att man behöver något praktiskt att göra också, få arbeta med händerna. Ibland undrar jag om arbetet man gör är värt något. På ett år producerar jag bara en liten bunt papper. Under samma tid bygger några snickare ett helt hus.
– Om jag inte hade haft undervisningen, där man åtminstone får se hur folk lär sig något, vet jag inte om jag hade fortsatt.

Den närmaste framtiden ägnar han åt att se över utbildningen på institutionen hemma i Bodö. Europaanpassning och utveckling av nya kurser står på programmet. Målet är att hela tiden förbättra utbildningskvaliteten och ligga i toppskiktet bland entreprenörskapsutbildningar.

– Vi vill att alla utomlands ska tänka på Bodö när de tänker på entreprenörskapsutbildning i Norge. Vi har ett bra internationellt rykte på grund av att vi är aktiva utomlands, säger Lars Kolvereid.

Mer om Lars

Vem: Lars Kolvereid
Ålder: 44 år
Bakgrund: PhD i management. Verksam vid Bodö Graduate School of Business i Norge sedan 1985. Blev 1993 professor i entreprenörskap i Bodö. Akademiska tjänster i USA, Danmark och Spanien.
Aktuell: Med Gründerboken, en populärvetenskaplig handbok om entreprenörskap (medförfattare är Anton Thune-Holm).
———–

2890

DELA