Lek fram de goda idéerna
- Publicerad: 17 dec 1999,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 17 dec 1999,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i ”Forskning om entreprenörskap & småföretag” (Entré) nr 4, 1999:
För att bibehålla kreativiteten i sitt företag krävs att man tar till metoder som kan te sig okonventionella, hävdar Chris Steyaert.
– Våga leka, sakta ner, kliva åt sidan och stå emot stressen!
Docent Chris Steyaert har under de senaste åren haft en tjänst som associate professor vid Handelshögskolan i Köpenhamn. Ursprungligen kommer han från Belgien. Sedan september i år är han verksam som forskare vid Esbri.
Den 13 oktober höll han en öppen föreläsning i Stockholm. Ämnet var Creativity and Innovation in Small Firms med underrubriken Is there space for playing in my company? or Narrating the ungraspable of entrepreneurship. Chris Steyaerts ambition var att föreläsningen skulle fungera som en ögonöppnare eller inspirationskälla och ett avbrott i vardagen för det nittiotal deltagare som närvarade.
– Kreativitet handlar om att tänja på gränser, att leka och att testa sina begränsningar. Den leder oftast inte till någon radikal förändring, men väl små skillnader i människors vardag, säger han.
Chris Steyaert anser inte att kreativitet är en unik kvalitet som endast är få förunnad. Kreativitet är inte heller något som blixtrar till i ett speciellt ögonblick utan den kan uppträda överallt och när som helst i vardagen. I och med detta sätt att se på fenomenet skiljer han sig från den mer traditionella synen på kreativitet. Han ser även ett klart samband mellan kreativitet och entreprenörskap.
– Entreprenörskapet består till största delen av den kreativa processen, mervärdet den ger och förmågan att skapa detta mervärde kontinuerligt. Kreativitet och entreprenörskap utgör tillsammans samhällets kreativa motor, hävdar han.
För att exemplifiera berättar Chris Steyaert många små historier. Just berättandets ädla konst är något som fascinerar honom.
– Människor i alla åldrar älskar berättelser: barn att lyssna till dem och gamla att förmedla dem. Såväl på våra arbetsplatser som på fritiden ägnar vi avsevärd tid åt att berätta historier.
Exemplen hämtar han i många fall från sin doktorsavhandling Perpetuating Entrepreneurship through Dialogue: A social constructionist approach. I den studerade han hur fyra flamländska högteknologiska företag bibehöll sin kreativitet på vägen från idé till fungerande organisation. Det är när organisationer börjar växa som det blir allt svårare att fortfarande behålla kreativiteten.
– I ett större företag där allt flyter på bra är det svårt att motivera de anställda att plötsligt fungera som intraprenörer, konstaterar Chris Steyaert.
För att stimulera kreativiteten i ett företag gäller det att skapa andningshål för de anställda. I de företag han studerat kunde dessa andningshål eller drivbänkar ta sig olika uttryck: det kunde handla om ett projekt med stor frihet att testa olika idéer eller möjligheten att ta en skogspromenad för att skingra tankarna.
– Det är när luckor skapas mellan aktiviteterna som kreativiteten får utrymme. Därför propagerar jag för fler avbrott: sakta ner och ta ett steg åt sidan. Först då kan du hitta nya och kreativa lösningar till problemen.
Chris Steyaerts forskningsintresse för kreativitet är något som håller i sig.
– Jag vill förstå vilken effekt kreativitet har förutom att den leder till att företag startar. Det handlar om hur människor skapar mervärde i sina liv.———–