Ledningen viktig i utlandsfödda företag

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text ingick även i temat fnuttGränslöst företagandefnutt som publicerades i Entré nr 2, 2003:

Det går bra för företag som etablerar sig utomlands tidigt, så kallade fnuttborn globalsfnutt. Det menar i alla fall Sami Saarenketo som disputerat med avhandlingen Born Globals – Internationalization of Small and Medium-Sized Knowledge-Intensive Firms.

När ett företag har minst 25 procent av sin försäljning utomlands senast tre år efter bildandet, räknas det som ett born global. Utlandsetableringen ska alltså ske både snabbt och med hög intensitet, något som blir allt vanligare i dagens företagsklimat.

Huvudsyftet med Sami Saarenketos avhandling är att visa de drivkrafter som ligger bakom den snabba internationaliseringen som många företag numera möter. Han har tittat på tre olika typer av drivkrafter: sådana som kan hänföras till ledningen, till företaget eller till omgivningen.

– Alla tre påverkar internationaliseringsprocessen i ett företag. Born globals har ofta en mer risktagande ledning än ett traditionellt företag. Ledningen är också mer innovativ och med en uttalat global vision, den gör ingen skillnad mellan hemmamarknaden och utlandsmarknaden. Hela världen ses som en enda marknadsplats, säger ekonomie doktor Sami Saarenketo, Telecom Business Research Center vid Lappeenranta universitet i Finland.

Internationell ledning

Den typiska ledningen för ett born global har också tidigare erfarenhet från en internationell marknad. De har ofta arbetat i ett stort internationellt företag och är därför mer kapabla att initiera en lyckad utlandsetablering.

Internationaliseringen påverkas också av vilken typ av företag det gäller. Enligt Saarenketo finns det born globals inom alla sektorer. Men det typiska born global-företaget är högteknologiskt och verkar i IT-branschen. Flest born globals återfinns bland företag som säljer standardiserad mjukvara. Marknaden finns över hela världen och produkten är lätt att distribuera.

Omgivningen påverkar

Även omgivningen påverkar ett företags internationalisering. Faktorer som spelar in är till exempel konkurrens, var kunderna finns och om branschen man befinner sig i är global eller inte. Sami Saarenketo har också tittat på hur väl born globals lyckas jämfört med mer traditionella företag. Det visade sig att born globals oftast lyckades bättre än andra företag.

– Det kan bero på många saker, till exempel att IT-branschen är global till naturen. Företagen agerar proaktivt när de blir internationella. Det är ofta bättre att finnas på flera marknader eftersom man får en större kundgrupp. Det kan även bero på att born globals har en ledning som har tidigare internationell erfarenhet. Men det kan också vara så att det helt enkelt är en bra strategi att bli internationell tidigt.

Samtidigt menar Saarenketo att born global-strategin många gånger är riskabel. Särskilt i dag när konkurrensen om finansiering och försäljning har hårdnat.

– Det är viktigt att tänka igenom sitt beslut ordentligt innan man etablerar sig utomlands i ett tidigt skede. Jag vill också poängtera hur viktig företagets ledning är. Hur ledningen ser på världen och de internationella möjligheterna spelar stor roll. Det är den viktigaste skillnaden mellan vem som lyckas eller inte, konstaterar Sami Saarenketo.———–

2138

DELA