Kvinnliga familjeföretagare har undanskymd roll
- Publicerad: 5 aug 1999,
- 12:00 f m
- Uppdaterad: 5 aug 1999,
- 3:31 e m
Följande text publicerades även i Entré nr 2, 1999:
Trots att de ofta arbetar lika mycket som sina män betraktas kvinnorna inte som likvärdiga företagare. Det framgår av licentiatuppsatsen AB Adam och Eva – en studie av familjeföretag inom ICA som Eva Javefors Grauers lagt fram vid Linköpings universitet.
Studien är en del i den genusforskning som bedrivs vid universiteten i Umeå och Linköping av FEM-gruppen, ett forskningsprogram om kvinnors företagande.
– Det finns stora kunskapsluckor att fylla. Entreprenörs- och småföretagsforskningen har negligerat vissa sidor av företagande, t.ex. kvinnliga företagare men också företagande inom traditionella kvinnliga branscher som varuhandel och service. Vi behöver veta mer om den kvinnliga företagaren, säger Eva Javefors Grauers.
– Forskning med fokus på kvinnor i familjeföretag är mycket sällsynt.
MANNEN SYNS MEST
I sin lic.uppsats har hon studerat tre familjeföretag inom ICA.
Att valet föll på detaljhandeln beror på att det är den vanligaste typen av familjeföretag. Hon har varit ute i de tre butikerna, gjort fallstudier och ingående studerar arbetsfördelningen mellan man och hustru.
Resultatet är relativt entydigt: fnuttDin ICA-handlarefnutt är en man. Även om man och hustru arbetar lika mycket är det mannen som syns utåt; i butiken och i ICAs styrelser och ledningsgrupper. Der är oftast mannen som är registrerad i ICAs medlemsregister. Kvinnorna har en mer undanskymd roll. De sköter ofta kontorsarbetet och ekonomin och uppmärksammas därmed inte lika mycket som männen. Kvinnorna betraktas inte som fnuttlika mycket ICA-handlarefnutt trots att de gör ett lika viktigt arbete.
NÖJDA KVINNOR
Däremot är kvinnorna själva nöjda; de trivs med livet och sin arbetssituation och anser att de har ert avgörande inflytande i företaget.
Eva Javefors Grauers har själv ett förflutet som familjeföretagare och hon tycker an kulturen i familjeföretag lockar till vidare forskning:
– I livsmedelsdetaljhandeln finns många familjeföretag som drivs av invandrare. An studera dem skulle vara intressant. Likaså familjeföretag där både mannen och kvinnan har liknande bakgrund t.ex. tandläkare och jurister.———–