Kunder påverkar affärsmodell i nya företag

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2005:

Traditionell managementstrategi passar inte så bra in på nystartade företag. Det menar Linda Andrén som i sin licentiatuppsats har undersökt hur en entreprenöriell strategi i stället kan se ut.

De entreprenöriella strategier som finns i dag fokuserar på företagens förmåga till lärande och anpassning till förändringar på marknaden. Andra faktorer, som till exempel vilken roll företagets resurser spelar för strategiutvecklingen, glöms därmed bort.

Linda Andrén har lagt fram licentiatuppsatsen Entrepreneurial Strategy as Business Model Development – The Role of Resources and Networks vid Chalmers tekniska universitet. I den har hon gjort två empiriska studier i nya företag inom den mobila internetbranschen i Sverige. Sammanlagt intervjuades 62 entreprenörer och vd:ar.

Andrén har undersökt hur företagens affärsmodeller påverkas av vilka resurser som finns tillgängliga och av interaktionen med kunder.

Hennes studie visar att nyföretagande inom den här branschen är en dynamisk process där affärsmodeller regelbundet omvärderas och förändras. Resultaten tyder även på att de resurser som ett företag har tillgång till påverkar hur dess affärsmodell utvecklas.

Andrén konstaterar också att nätverkande och interaktion med kunder verkar vara ett viktigt sätt för de här företagen att hitta nya affärsmöjligheter och skaffa resurser. Denna interaktion kan därför också användas som ett sätt att utveckla en affärsmodell och en entreprenöriell strategi.

Det handlar alltså inte enbart om att företagen anpassar sig till marknaden genom att omforma sin resursbas. De förändrar också sin affärsplan – och därmed sin strategi – dels efter de resurser som finns tillgängliga, och dels för att möta sina kunders önskemål.

För mer info: linandr@mot.chalmers.se———–

1994

DELA