Internationell erfarenhet ökar kunskapsbehovet

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 1, 2005:

För att etablera sig i utlandet krävs kunskap. Denna kunskap borde företaget kunna få genom erfarenhet från tidigare internationaliseringar. Men riktigt så enkelt är det inte. En ny doktorsavhandling visar att erfarenhet kan öka kunskapsbehovet.

Företag som har erfarenhet från flera olika internationella marknader upplever ett större behov av institutionell kunskap än mindre erfarna företag. Det visar ekonomie doktor Jessica Lindbergh, Uppsala universitet, i avhandlingen Overcoming Cultural Ignorance – Institutional Knowledge Development in the Internationalizing Firm.

– Det kan bero på flera saker, men en trolig förklaring är att med mer erfarenhet ökar också företagets vetskap om den komplexitet som en marknads institutioner utgör. Det ändrar kraven på vilken kunskap företagen upplever att de behöver, säger Lindbergh.

Dyrt lära sig normerna

Avhandlingen består av fem artiklar som grundar sig på enkätstudier av 494 små och medelstora företag från olika branscher i Sverige, Danmark och Nya Zeeland. Jessica Lindbergh frågar sig bland annat hur erfarenheten av internationalisering påverkar den institutionella kunskapsutvecklingen i företagen. Till institutionell kunskap räknas kunskap om regler, normer och värderingar i det land där företaget vill etablera sig.

– De utländska marknaderna skiljer sig från hemmamarknaden och det innebär problem för företagen. Det kan vara kostsamt och i värsta fall också leda till att ett företag drar sig ur en marknad om den upplevs alltför svårarbetad. Behovet av institutionell kunskap är därför stort. Och det är ännu större i små och medelstora företag eftersom de har mindre resurser att slösa med.

Att erfarenhet leder till ett ökat kunskapsbehov är också tydligt i studier av specifika affärsrelationer i en internationell miljö. Ju längre relationen har pågått och ju mer inbäddade företagen blir i det lokala nätverket, desto mer kunskap upplever företagen att de behöver.

– De här resultaten kan framstå som avskräckande, man vill ju helst se att mer erfarenhet ger mer kunskap per se. Men jag har också tittat på hur erfarenheten av internationalisering påverkar företagets organisatoriska kompetens att hantera internationaliseringsfrågor som helhet. Den typen av kompetens ökar i takt med erfarenheten.

Kompetens klarar kunskapsbrist

En förklaring menar hon kan vara att företaget upplever att det inte har tillräcklig kunskap om en viss marknads institutionella faktorer, men att det ändå har kompetens att hantera denna kunskapsbrist.

Resultaten visar också att det är skillnad på erfarenheter från en specifik utländsk marknad och erfarenheter från flera marknader. Erfarenheter från flera marknader leder till ett ökat behov av institutionell kunskap. Erfarenheter från en specifik marknad däremot, påverkar företagets institutionella kunskap olika beroende på om det är ett exporterande företag eller om det har dotterbolag på marknaden.

– För det exporterande företaget räcker det att ha varit inne på marknaden en gång för att det ska tycka att det har tillräckligt med kunskap om institutionella faktorer. Företag med dotterbolag upplever att deras institutionella kunskap ökar ju längre de har funnits på marknaden.

För mer info: jessica.lindbergh@fek.uu.se———–

1764

DELA