Inkubatorer kan bidra till ökad försäljning

Jonas
Gustafsson
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 4, 2006:

Hur påverkar inkubatorer småföretags möjligheter att växa och bli lönsamma? Det frågar sig Hans Löfsten, Peter Lindelöf och Lise Aaboen i Vinnovarapporten Inkubatorer i Sverige – analys av indikatordimensioner och nyttoeffektivitet (2006). De har undersökt små, nystartade företag i 16 svenska inkubatorer. Den övergripande slutsatsen är att inkubatorerna bidrar till att skapa en entreprenöriell miljö för företagen att verka i. Författarna visar till exempel att inkubatorer har en positiv påverkan på kommersialisering av ny teknik, på kapitalanskaffning till företagen och på företagens försäljningssiffror. Resultaten påverkas dock av hur motiverade företagarna är, av vilken inkubator som avses och av vilken region inkubatorn är placerad i.

För mer info: lise.aaboen@chalmers.se———–

1037

DELA