I huvudet på en småföretagare

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2000:

Grossisten, Tillverkaren, Reklammannen, Verkstadsföretagaren och Köpmannen: fem olika småföretagare, verksamma i fem olika branscher med fem olika idéer om hur småföretag ska ledas. Staffan Hård af Segerstad har undersökt hur småföretagare tänker.

– Vid slutet av 80-talet arbetade jag med utvecklingsprogram för småföretagsledare. De som antogs till programmet var alla olika och jag ville att kurserna skulle utgå från den enskilde individen. Det väckte mitt intresse för att försöka förstå småföretagares sätt att tänka, säger ekonomie licentiat Staffan Hård af Segerstad.

Licentiatuppsatsen Föreställningar om att leda småföretag, som lagts fram vid Linköpings universitet, bygger på djupintervjuer med fem småföretagare. Hård af Segerstad har undersökt vilka föreställningar de har om att leda småföretag och om några drag är gemensamma. Föreställningarna är av två slag: dels allmänt hållna, dels specifika med direkt anknytning till den egna situationen och företaget. Det övergripande syftet med licentiatuppsatsen är att bidra till förståelsen om vad som kännetecknar småföretag.
– En första slutsats är att småföretagare inte enbart lär genom konkret handling. Föreställningar kan även utvecklas utifrån abstrakt tänkande.

En annan slutsats som Staffan Hård af Segerstad drar är att de specifika föreställningarna är djupt rotade. Det gör att de får viss eftersläpning, vilket kan vålla problem för exempelvis en vd som byter företag eller en småföretagare vars företag växt. Individen får svårt att hantera den nya situationen eftersom de gamla föreställningarna lever kvar.

De föreställningar som alla småföretagarna hade gemensamt kan inordnas i fyra kategorier. De handlar om att ledaren fungerar som informatör respektive som kulturbyggare, att småskalighet ger närhet samt att decentralisering skapar motivation. Intressant att notera är att storleksföreställningen är överordnad andra föreställningar.

– Det är därför viktigt för konsulter och undervisare som närmar sig småföretag att börja i den änden. Ett företag som står inför tillväxt måste först bestämma vilka föreställningar man har om att växa, anställa fler och utöka verksamheten. Det påverkar ju alla andra föreställningar om att leda småföretag.

———–

1601

DELA