Handling och timing är avgörande

Åse
Karlén
DELA

Följande text publicerades även i Entré nr 3, 2004:

Legitimitetsskapande aktiviteter på ett tidigt stadium i företagets liv ökar sannolikheten för överlevnad. Och inom entreprenörskapsforskningen bör man satsa på att studera vad företagaren gör, istället för att försöka utröna vem han eller hon är. Det konstaterar Frédéric Delmar och Scott Shane i artikeln Legitimating first: organizing activities and the survival of new ventures som har publicerats i Journal of Business Venturing (vol 19, nr 3, 2004). De har, under 30 månader, följt ett slumpmässigt urval av 223 svenska försök att starta företag under perioden januari till september 1998. Studien visar att 37 procent av försöken aldrig blev företag. I de företag som faktiskt kom igång hade grundarna ofta ägnat sig åt att kontakta kunder eller söka medel – aktiviteter som gav företaget legitimitet.

För mer info: frederic.delmar@hhs.se ———–

1004

DELA