Guanxi påverkar svenska företagare

Jonas
Gustafsson
DELA
-

Följande text ingick även i temat ”Kina” som publicerades i Entré nr 2, 2012:

Guanxi är en kulturell ”specialitet” som många företagare stöter på i Kina. En ungefärlig översättning är kontakter eller sociala nätverk. I doktorsavhandlingen The Effect of Guanxi on the Foreign Market Entry Process into China: the Swedish Case (Uppsala universitet, 2010) undersöker Tao Yang hur svenska företag påverkas av guanxi när de ska etablera sig i Kina. Han kommer fram till att det tar längre tid att etablera sig i Kina, jämfört med i västerländska länder, och menar att det bland annat beror på just guanxi. För att ta sig in i affärslivet måste man engagera sig i fler sociala aktiviteter än vi är vana vid för att få tillgång till de rätta kontakterna och nätverken. Och fler personer som egentligen inte har med affärerna att göra är inblandade, exempelvis lokala politiker. Det gäller också att kontinuerligt underhålla kontakterna.———–

2803

DELA